بهترین خمیردندان برای کامپوزیت دندان کدام است|مسواک مناسب برای کامپوزیت دندان

بهترین خمیردندان برای کامپوزیت

بهترین خمیردندان برای کامپوزیت

اگر به‌تازگی دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اید، احتمالا برای حفظ سلامتی دندان‌های کامپوزیتی خود به دنبال خمیردندانی مناسب هستید. یا ممکن است خیلی بی‌احتیاط باشید و مراقبت از کامپوزیت را تا الان زیاد جدی نگرفته باشید. بهتر است بدانید که مراقبت از دندان‌های کامپوزیت شده به اندازه دندان‌های معمولی اهمیت دارد.همچنین مراقبت دندانهایتان بر روی طول عمر کامپوزیت دندان شما تاثیر دارد. به همین منظور در این مقاله می‌خواهیم بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت  دندان را به شما معرفی کرده کنیم.با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد بهترین خمیردندان بدانید، به شما عزیزان بگوییم.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر اصطلاحی رایج در دندانپزشکی زیبایی است. ونیر دندان، لایه‌ای نازک به عنوان روکش می‌باشد که برای درمان دندان بیمارهای دیابتی، اصلاح رنگ دندان، ترمیم لکه‌های رنگی موضعی و یا زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ونیر از مواد همرنگ دندان تشکیل یافته و از جنس ترکیباتی چون پرسلن یا کامپوزیت می‌باشد. حال که با مفهوم ونیر کامپوزیت دندان آشنا شدید و کاربرد آن را دریافتید، باید بدانید که پس از درمان و مراجعه به دندانپزشک، حفظ و نگهداری آن مهم و حیاتی است و در ادامه می‌خواهیم به این موضوع به طور مفصل بپردازیم.

اهمیت استفاده از خمیردندان مناسب بعد از کامپوزیت دندان

با گذشت زمان به دلیل ساییده شدن ونیر کامپوزیت، رنگ آن نیز تغییر می‌کند. در واقع می‌توان گفت کامپوزیت دندان پس از مدتی مستعد لک شدن است و استفاده از خمیردندان‌ مناسب نقش مهمی را ایفا می‌کند. باید بدانید که برخی از خمیردندان‌ها دارای ترکیباتی هستند که هم برای دندان‌های اصلی و هم برای کامپوزیت دندان خطرناک هستند. به طوری که اگر بعد از کامپوزیت دندان از خمیردندان نامناسبی استفاده کنید، فرایند سایش، زردی و لک‌دار شدن آن تسریع می‌شود. پس مراقبت بعد از کامپوزیت دندان به اندازه مراقبت قبل از کامپوزیت ضروری است.

به ترکیبات خمیردندانی که استفاده می‌کنید دقت کنید!

برای انتخاب خمیردندانی مناسب برای دندان‌های کامپوزیت شده خود باید از ترکیبات آن آگاهی داشته باشید؛ بنابراین هنگام خرید خمیردندان باید قسمت توضیحات درج شده روی محصول را به‌خوبی مطالعه کنید. قسمت مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

توصیه دکتر محمدرضا فرهنگی، بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران، به شما این است که از خمیر دندانی استفاده کنید که از هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات در آن استفاده نشده باشد. چراکه پس از مدتی استفاده، خواهید دید هیدروژن پراکسید موجب از بین رفتن سطح دندان می‌شود و با نرم کردن ونیر، باعث سایش روکش می‌شود. سدیم کربنات نیز رنگ و شفافیت کامپوزیت ونیر را از بین می‌برد و بعد از هر بار مسواک زدن همچون دانه‌هایی ریز روی روکش دندان عمل کرده و روی آن می‌چسبد.

خمیردندان‌های ژله ای، بهترین خمیردندان برای کامپوزیت دندان هستند

همانطورکه پیش از این نیز اشاره شد، خمیردندان‌ها نباید دارای ترکیبات ساینده باشند. چون در خمیردندان‌های ژله‌ای از مواد ساینده‌ استفاده نمی‌شود، خمیردندان‌های مناسبی برای کامپوزیت دندان شما محسوب می‌شوند. در واقع در این نوع خمیر دندان‌ها هیچ ماده‌ای وجود ندارد که به کامپوزیت دندان آسیب برساند و مخصوص مراقبت از ونیر دندان تولید شده‌اند.

مسواک مناسب کامپوزیت دندان

به‎کار بردن مسواک مناسب برای دندان‌های کامپوزیت شده، به اندازه انتخاب خمیردندان با کیفیت، اهمیت دارد. شما باید از مسواکی استفاده کنید که دارای برس‌های نرم باشد. چراکه استفاده از مسواک‌های زبر و سخت، به روکش ونیر دندان‌ها آسیب میزند و می‌تواند مینای دندان را نیز از بین ببرد. همچنین شما باید بدانید که استفاده از مسواک‌های زبر به معنی از بین بردن همه پلاک‌ها و لکه‌ها نیست و ثابت شده است که مسواک‌های نرم و زبر هر دو به یک اندازه توانایی از بین بردن پلاک‌های دندان را دارند. استفاده از مسواک‌های زبر به لایه نازک لثه در اطراف دندان آسیب رسانده و با تحلیل رفتن لثه اطراف دندان، لبه روکش بیرون می‌زند.

از نظر دندانپزشکان، شما باید بعد از درمان نیز برای تضمین سلامت کامپوزیت دندان خود، روزانه مسواک بزنید و برای تمیز کردن لبه‌های روکش‌های بین دندان‌ها از نخ دندان استفاده کنید.

چگونه مسواک و خمیردندان مناسب برای کامپوزیت دندان انتخاب کنیم؟

خمیردندان و مسواک مناسب برای کامپوزیت

اهمیت دادن و توجه به سلامت دندان‌ها بسیار مهم است؛ چراکه جویدن غذا و داشتن لبخندی زیبا و جذاب به سلامت دندان‌های شما بستگی دارد. شما باید با مراجعه مرتب به دندانپزشک، سلامت دندان‌های اصلی و کامپوزیت دندان خود را بررسی کنید.

همچنین برای اطمینان بیشتر از اینکه خمیردندان شما سازگار با کامپوزیت دندان شماست و برای حفظ سلامتی آن، می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر فرهنگی، در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید. علاوه‎بر این بهتر است در کنار انتخاب خمیردندان مناسب به فکر استفاده از مسواکی استاندارد برای حفاظت از روکش کامپوزیت دندان خود نیز باشید. در این مقاله در مورد بهترین خمیردندان برای کامپوزیت بحث کردیم و به تعریف ونیر کامپوزیت، اهمیت استفاده از خمیردندان بعد از کامپوزیت دندان، ترکیبات خمیردندان مناسب، خمیردندان‌های ژله‌ای و مسواک مناسب کامپوزیت دندان را پرداختیم.