تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان | دهان شویه چیست ؟ | مدت زمان مصرف انواع شوینده های دهان

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان

دهان شویه ها یکی از محصولات بهداشتی بسیار پرطرفدار در برندهای متفاوت می باشند که تاثیر بسیار زیادی بر کاهش هالیتوز یا همان بوی بد دهان، کاهش باکتری های موثر در پوسیدگی دندان ها و از بین بردن عفونت های قارچی، باکتریایی و آفت های دهانی داشته و از محصولات پر مصرف و پرفروش در داروخانه ها و لوازم بهداشتی به شمار می آید که توسط پزشک و یا دندانپزشک زیبایی به منظور استفاده موقت و کوتاه مدت برای اشخاص تجویز می گردد. چند سالی است که تاثیر دهان شویه بر تغییر رنگ دندان ها، از میزان استقبال، خرید بدون نسخه و مصرف خود سرانه این محول کاسته و یک منع مصرف مداوم، سرخود و طولانی مدت این محصول به شمار می آید.

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ در دندان ها یک حالت بسیار نامطلوب و آزاردهنده محسوب گردیده و می تواند تاثیرات بسیار نامطلوبی بر زیبایی ظاهری افراد داشته و احتیاج به روش های ترمیمی و خدمات زیبایی دندان خواهد داشت. تغییر رنگ دندان ها به دلایل متفاوتی مانند ژنتیک، عدم مراقبت و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، مصرف بیش از حد قهوه، چای، الکل و دخانیات، بیماری های دهان و دندان و پوسیدگی های دندانی رخ داده و از درمان های متفاوتی برخوردار می باشد. متاسفانه یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ موقت و یا دائمی دندان ها، استفاده غیر اصولی از دهان شویه های مختلف با اهداف درمانی متفاوت می باشد.

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان

دهان شویه چیست ؟

دهانشویه به نوعی شوینده شیمیایی دهان گفته می شود و از انواع مختلفی مواد صنعتی و بهداشتی تشکیل گردیده و در مواردی مانند ایجاد زخم های مقاوم در دهان، هالیتوز با منشا میکروب های دهانی، تسکین درد شدید ناشی از آفت های دهانی، کاهش ریسک ابتلا به پوسیدگی و گاها سوزش های دهان و زبان مورد استفاده قرار می گیرند. مدت زمان استفاده از دهان شویه بسیار مهم بوده و بستگی به نظر دندانپزشک خواهد داشت. باید توجه داشت مصرف طولانی مدت، خودسرانه و بی رویه از این محصول، می تواند نتیجه معکوس داشته و به سلامت دندان ها آسیب برساند. یکی از آسیب ها و تغییرات نامطلوب ایجاد شده به دنبال مصرف بی رویه دهان شویه ها، تغییر رنگ خفیف تا شدید در دندان ها بویژه دندان های جلویی می باشد. دهانشویه ها با توجه به انواع مختلفی که دارند، در موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و از ترکیبات مختلفی تشکیل شده اند.

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان 

انواع دهان شویه های موثر در تغییر رنگ دندان

حدودا هشت نوع شوینده دهان در بازار موجود بوده و با اهداف درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار داده می شوند. توصیه می شود تمامی کسانی که قصد استفاده از این محصول را دارند، پیش از مصرف به پزشک مراجعه نموده و در خصوص مدت زمان استفاده از آن با پزشک مشورت نمایند. در بین تمامی انواع شوینده های شیمیایی دهان، دهان شویه درمانی و ضد میکروب بیشترین اثرات نامطلوب بر تغییر رنگ دندان ها را داشته و می توانند به مینای دندان نیز آسیب برسانند. این نوع از دهان شویه ها به دلیل داشتن کلرهگزیدین و ستیل پریدینیوم بر رنگدانه های دندان اثر نامطلوب گذاشته و می تواند رنگ دندان ها را به شکل موقت و یا دائمی تغییر دهد. ترکیبات موجود در این شوینده های دهان، تاثیر به سزایی بر تغییر رنگ دندان ها داشته و آنچه اهمیت بسیار زیادی در این رابطه خواهد داشت، مدت زمان مصرف و نحوه استفاده می باشد.

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان 

مدت زمان مصرف انواع شوینده های دهان

باید توجه داشت که شوینده های دهان به منظور کاهش و برطرف نمودن مشکلات کنونی دهان و دندان شما تجویز گردیده و مدت زمان مصرف آن، بسته به شدت مشکل شما و نظر دندانپزشک متفاوت خواهد بود. به شکل کلی معمولا یک الی دو هفته بیشتر از آن ها استفاده نشده و در برخی شرایط مصرف هفته ای یک بار آن ها تجویز می گردد. مصرف مداوم و هر شب آن ها علاوه بر تغییر رنگ دندان ها، اثرات بسیار مخرب و نامطلوب دیگری داشته و می تواند سلامت دندان ها و مینای آن ها را به شکل جدی به خطر بیندازد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مواد شوینده موجود در این محصولات در انواع ترکیبات شیمیایی بوده و در طولانی مدت با تاثیر بر ضخامت و استحکام مینای دندان و از بین بردن آن، سبب افزایش قدرت رنگ پذیری دندان ها شده و رنگ آن ها را تیره و کدر می نمایند. بهترین دهان شویه طبیعی و کم خطر، ترکیب نمک و آب ولرم است که هیچ محدودیت استفاده ای نداشته و می توان از آن به عنوان یک شوینده ضد باکتری، ضد پوسیدگی و ضد میکروبی به مدت همیشگی استفاده نمود.

تاثیر دهانشویه بر تغییر رنگ دندان 

خرید شوینده های دهان

توصیه می شود در صورت تجویز پزشک به منظور استفاده از شوینده های دهان، حتما به داروخانه ها و لوازم بهداشتی معتبر و شناخته شده مراجعه نموده و از خرید این محصولات با برندهای ناشناس و قیمت های ارزان اجتناب نمایید، زیرا در برخی از برندها و شرکت های سازنده نامعتبر از مواد سرطان زا، شوینده های شیمیایی جهش زا و میزان بسیار زیادی الکل استفاده شده و می تواند منجر به بروز آسیب های جدی و جبران ناپذیری در سیستم دهان و دندان و سایر ارگان های بدن گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *