درمان ریشه - دکتر محمدرضا فرهنگی

درمان ریشه

پالپ یا مغز دندان منطقه ای نرم در مرکز دندان می باشد. در این منطقه علاوه بر عصب، عروق خونی نیز قرار دارد. وقتی عصب دندان به دلایل مختلف دچار ضایعه گردد، دندانپزشک برای نجات دندان، اقدام به درمان عصب کشی می نماید. دندانپزشک با استفاده از تزریق موضعی دندان را بی حس کرده، پوسیدگی تاج دندان را بر می دارد. با استفاده از میله های بسیار باریک به نام فایل عصب و عروق خونی ریشه را خارج کرده، دیواره کانال ریشه سوهان زده می شود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر کرده سپس کانال ریشه شستشو داده می شود پس از خشک کردن کانال ریشه با مواد مخصوص کاملا پر می شود و تاج دندان بازسازی می شود. چون معمولا قسمت زیادی از تاج از بین رفته است سعی می شود با استفاده از پین های مخصوص استحکام تاج بیشتر شود.

مراقبت های پس از درمان
تا 2 ساعت از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری شود.
تا 24 ساعت از طرف مقابل برای خوردن غذا استفاده شود.
آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.
چون دندان عصب کشی شده ترد و شکننده است، دندان باید روکش شود. قبل از روکش با احتیاط از دندان استفاده شود.
بخاطر داشته باشید بطور کلی همیشه درصدی شکست درمان در همه درمانهای پزشکی وجود دارد که این درصد بدلیل شرایط خاص این بیماری تقریبا بالا است.
به همراه درمان ریشه و ایجاد التهاب در اطراف ریشه دندان، شاهد وجود درد متعاقب قرار گرفتن دندان ها بر روی هم و یا درد خودبخود هستیم. این علامت طبیعی بوده و پس از گذشت مدت زمانی بهبود می یابد. استفاده از ضد التهاب ها و مسکن به دنبال درمان روت کانال توصیه می گردد.