رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان | آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توان غذا خورد؟

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

کامپوزیت های دندان در اصل رزین هایی هستند که سطح دندان ها را پوشش می دهند و رنگ، شکل و ظاهر آنها را تغییر می دهند. کامپوزیت طرح لبخند را به خوبی اصلاح کرده و در صورت مراقبت از آنها می توان چندین سال بدون هیچ آسیبی مانند دندان های طبیعی از آنها استفاده کرد. کامپوزیت دندان کاملا ظاهری طبیعی دارد و اگر توسط دندانپزشک روی دندان نصب شود و خود شخص هم به خوبی از آنها مراقبت کند، بدون هیچ گونه مشکلی روی دندان باقی می ماند. یکی از مهم ترین مراقبت های بسیار موثر برای افزایش طول عمر کامپوزیت ها، رژیم غذایی و نحوه غذا خوردن مناسب می باشد که معمولا بعد از اتمام جلسات با دندانپزشک زیبایی آنها را به بیماران توضیح می دهد. با ما همراه باشید تا در ادامه با این رژیم بیشتر آشنا شویم.

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

رعایت رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

در صورتی که به تازگی کامپوزیت های دندان نصب کردید بهتر است تعدادی از خوراکی ها و نوشیدنی ها را مصرف نکنید در ادامه با آنها آشنا می شویم.

1- نوشیدنی های تیره رنگ

نوشیدنی های تیره مثل چای، کافئین و شراب قرمز می توانند باعث زرد شدن کامپوزیت شوند. به همین علت بهتر است بعد از انجام کامپوزیت دندان مصرف این نوشیدنی ها را بسیار محدود کنید. اگر قهوه و یا چای نوشیدید بلافاصله با آب دهان را شسته سپس مسواک بزنید تا اثری از این نوشیدنی ها روی دندان باقی نماند.

2- نوشیدنی ها یا دهانشویه های حاوی الکل

مصرف کردن الکل زیاد مینای دندان و باندینگ کامپوزیت را ضعیف می کند و باعث می شود کامپوزیت زودتر از زمان عادی از روی دندان ها جدا شود. پس بهتر است از نوشیدنی ها و یا دهانشویه حاوی الکل تا حد ممکن دوری کنید و هیدروژن پراکسید یا آب نمک را جایگزین دهانشویه کنید.

3- غذاهای سفت

کامپوزیت ها مانند دندان های طبیعی مقاوم نیستند به همین علت باید در خوردن غذاهای سفت مراعات زیادی کنید. بهتر است با دندان های جلویی غذاهایی مانند ته دیگ یا گوشت با استخوان را گاز نزنید و می توانید از دندان های آسیا برای خوردن غذاهای سفت استفاده کنید.

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توان غذا خورد؟

بعد از انجام کامپوزیت های دندان به این دلیل که دوران نقاهتی ندارد می توان بلافاصله غذاها و نوشیدنی های مناسب مصرف کرد. خوردن غذا بعد از انجام کامپوزیت مانعی ندارد اما نباید به آنها فشار مستقیم وارد کرد و همچنین مصرف غذاهای سفت ممکن است به آنها آسیب بزند. مصرف چای، قهوه و غذاهای رنگی به مقدار زیاد می توانند کامپوزیت ها را زرد کنند پس بهتر است تا 48 ساعت از این غذاها و نوشیدنی ها دوری کرد. به طور کلی تا وقتی که با احتیاط غذا بخورید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید آسیبی به کامپوزیت ها وارد نمی شود.

آیا گاز زدن مواد غذایی به کامپوزیت ها آسیب وارد می کند؟

بعد از کامپوزیت دندان نباید غذاهای سفت را گاز بزنید زیرا باعث آسیب رساندن به کامپوزیت ها می شود. به ندرت پیش می آید که گاز زدن معمولی غذا به کامپوزیت آسیبی وارد کند اما اگر فشار بیش از اندازه باشد احتمال جدا شدن کامپوزیت و دندان طبیعی وجود دارد. گاز زدن مواردی مانند یخ، آبنبات، سر مداد و … باعث شکستن و لب پر شدن و یا افتادن کامپوزیت های دندان می شوند.
نمی توان از ونیر های کامپوزیت مانند دندانهای طبیعی برای خوردن و گاز زدن غذاها استفاده کرد

مقاومت دندان های طبیعی خیلی بیشتر از کامپوزیت های دندان می باشند به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی آنها هم در هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های نامناسب بیشتر است. هر چند مواد کامپوزیت برای ظاهر و زیبایی دندان راهی بسیار مناسب است اما دارای محدودیت های زیادی هم می باشد که از جمله محدودیت ها می توان به نیاز به مراقبت بیشتر اشاره کرد. خوردن غذاهایی مانند همبرگر که نرم هستند، هیچ مشکلی ندارند اما در صورت خوردن غذاهایی مانند استیکی که سرخ شده باشد، احتمال آسیب زیاد می شود.

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

مصرف کدام غذاها می‌تواند به کامپوزیت های دندان آسیب برساند؟

به طور کلی می توان با کامپوزیت های دندان هر غذایی که دوست دارید بخورید اما بهتر است بعضی از غذاها با دندان های آسیا که کامپوزیتی ندارند، خورده شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. بهتر است در چند روز اول کامپوزیت دندان غذاهای زیر را از رژیم غذایی حذف کنید.

• هر مدل غذایی که تست شده باشد مانند نان تست

• خوراکی هایی که سفت هستند مانند آب نبات

• خوراکی هایی مانند آجیل و خشکبار که ترد هستند.

• همه نوشیدنی ها و غذاهایی مثل زردچوبه، چای، شکلات، قهوه و … که ممکن است رنگ کامپوزیت را زرد کنند.

• خوراکی هایی مانند آدامس که به دندان می چسبند.

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

بعد از نصب کامپوزیت های دندان باید چه غذاهایی مصرف کرد؟

نحوه غذا خوردن مناسب با کامپوزیت های دندان رابطه ای مستقیم با افزایش هر چه بیشتر طول عمر کامپوزیت ها دارد. توصیه می شود از غذاهایی که حاوی رنگ و سفت هستند، دوری کنید تا کامپوزیت ها هم کمتر آسیب ببینند. در ادامه با برخی غذاهایی که هیچ آسیبی به کامپوزیت ها نمی رسانند بیشتر آشنا خواهیم شد.

• ماهی، گوشت و مرغ که به قطعات کوچک تقسیم شده باشند .

• سیب زمینی پخته، تخم مرغ و ماکارونی

• موز

• نان های نرم

• غذاهای کنسرو شده نرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *