عوارض برداشتن کامپوزیت دندان | کامپوزیت دندان چیست؟ | طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد عوارض برداشتن کامپوزیت دندان بپردازیم اگر کامپوزیت دندان دارید و یا می خواهید برای کامپوزیت دندان های خود اقدام کنید ممکن است که نیازمند اطلاعاتی در مورد عوارض برداشتن کامپوزیت دندان باشید. هر چند استفاده از کامپوزیت برای دندان ها بدون کوچکترین مشکلی می تواند انجام شود ولی برداشتن آن ممکن است دارای عوارضی باشد.

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از روش های ترمیمی که در سال های اخیر استفاده از آن بسیار گسترش یافته است، به کاربردن کامپوزیت دندان است. کامپوزیت ها شبیه به رنگ دندان هستند که توسط دندانپزشک بر روی دندان ها قرار داده می شود. انواع مختلفی از کامپوزیت های دندانی وجود دارد که از لحاظ رنگ، استحکام و شفافیت با همدیگر تفاوت هایی را دارند. کاربرد کامپوزیت دندان بسیار وسیع است و از آن در مواردی مثل بد رنگ شدن، بد فرمی، وجود فاصله، پوسیدگی، شکستگی بخشی از دندان و همچنین از بین بردن لکه ها استفاده می شود.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

بطور معمول کامپوزیت های دندان از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند اما عمر مفید آن بستگی به عوامل و شرایطی دارد در صورتی که از کامپوزیت های به خوبی مراقبت کنید از آن ها برای مدت طولانی می توانید استفاده کنید. مهم ترین عامل در حفظ و نگهداری کامپوزیت ها رعایت بهداشت دهان است. در صورتی که برای ترمیم دندان های خود از کامپوزیت استفاده کرده اید هرگز از دندان خود برای شکستن و گاز گرفتن موادغذایی سخت استفاده نکنید چرا که باعث شکستن کامپوزیت خواهد شد. در صورتی که به هر دلیل دچار شکستگی کامپوزیت دندان شده اید لازم نیست که نگران نباشید چرا که امکان ترمیم مجدد آن ها وجود دارد. عمر کامپوزیت های دندان را از پنج سال تا هشت سال در نظر می گیرند که این بازه زمانی از موقع نصب کامپوزیت ها روی دندان تا تغییر رنگ آن محاسبه می شود.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

برداشتن کامپوزیت دندان امکان دارد؟

یکی از سوالاتی که در مورد کامپوزیت ها قبل و یا بعد از گذاشتن آن ها بصورت متداول پرسیده می شود این است که کامپوزیت ها بعد از گذاشتن قابلیت جدا شدن را دارند یا نه؟ قابلیت جدا شدن کامپوزیت ها بیشترین وابستگی را به نحوه انجام آن توسط دندانپزشک زیبایی شما بستگی دارد. در اکثر موارد برای قرار دادن کامپوزیت ها بر روی دندان نیازی به تراشیدن وجود ندارد و گاهی نیز ممکن است که تراشی جزیی داده شود در این صورت می توان کامپوزیت ها را به راحتی از دندان جدا کرد و جایگزین مورد نظر را انتخاب کرد.

آشنایی با عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

بطور کلی برداشتن کامپوزیت دندان در صورت لزوم عوارضی را در پی نخواهد داشت اما گاهی ممکن است که شاهد مشکلات برداشتن کامپوزیت دندان باشیم که این عوارض ممکن است که بصورت پوسیدگی و کدر شدن دندان های اصلی ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: عوارض کامپوزیت دندان

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

پوسیدگی از عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

یکی از مهمترین عوارض برداشتن کامپوزیت دندان پوستگی است، در برخی از موارد لازم است که به منظور انجام کامپوزیت بخشی از مینای دندان تراش داده شود در صورتی که قسمت زیادی از مینا تراش داده شود و کامپوزیت بر روی آن نصب شود هنگامی که می خواهید برای برداشتن کامپوزیت دندان اقدام کنید به احتمال زیاد شاهد حساس شدن دندان های خود خواهید بود که در این حالت احتمال پوسیدگی دندان ها نیز بیشتر می شود که یکی از عوارض مهم برداشتن کامپوزیت دندان محسوب می شود.

نداشتن شفافیت از عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

یکی دیگر از عوارض برداشتن کامپوزیت دندان شفافیت دندان اصلی بعد از برداشتن کامپوزیت است، همانطور که گفته شد در اکثر موارد برای نصب کامپوزیت ها بر روی دندان مینای دندان تراش داده نمی شود. باور غلطی که وجود دارد این است که اگر کامپوزیت برداشته شود دندان اصلی به مانند پیش از نصب کامپوزیت بر روی آن خواهد بود ولی به دلیل این که هنگام گذاشتن کامپوزیت باندینگ به درون مینای دندان نفوذ می کند لذا از شفافیت دندان ها کاسته خواهد شد و به مانند دندان پیش از نصب کامپوزیت نخواهد بود.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

آیا برداشتن کامپوزیت توصیه می شود؟

سوالی که در نهایت مطرح می شود این است که با توجه به عوارض برداشتن کامپوزیت آیا برداشتن آن توصیه می شود یا خیر؟ در صورتی که به هر دلیلی مجبور به برداشتن کامپوزیت بشوید احتمال بروز عوارض فوق ممکن است اما اگر قصد دارید که کامپوزیت بر روی دندان های خود نصب کنید بهتر است که از دندانپزشک زیبایی خود بخواهید در صورت امکان مینای دندان را تراش ندهد تا در آینده با برداشتن کامپوزیت دچار مشکل جدی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *