عوارض،مضرات و معایب کامپوزیت دندان|عوارض کامپوزیت ونیر|طول عمر کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

داشتن دندان هایی ردیف و سفید، تاثیر بسیاری بر زیبایی صورت دارد. از اینرو بسیاری از افراد امروزه به دنبال روش های زیبایی دندان همچون انجام کامپوزیت دندان هستند. اما این دسته از افراد باید بدانند که کامپوزیت با آنکه روشی مناسب برای داشتن دندان هایی زیبا است، اما این روش عوارضی نیز دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان که به آن کامپوزیت ونیر نیز گفته می شود، ماده ای خمیر مانند و همرنگ دندان ها است. که امروزه به وفور در دندانپزشکی برای داشتن دندان هایی زیبا و رفع عیوب دندان همچون پوسیدگی، شکستگی، سیاهی و ترک خوردگی، استفاده می شود.این ماده مانند یک پوشش بر روی سطح دندان ها قرار می گیرد و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد. این ماده معمولا از ترکیب مواد شیشه ای و رزینی ساخته می شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی دندان ها نصب می شود.

همچنین بخوانید:طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

عوارض کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر نسبت به مثلا لمینت سرامیکی عوارض کمتری دارد. البته که در طول زمان به دلیل اینکه نسبت به لمینت های سرامیکی خاصیت لکه دار شدن و زرد شدن و همین طور شکستگی و لب پریدگی را دارد . اما روشی کم هزینه است که در صورت انتخاب پزشک مناسب و حاذق میتواند لبخندی زیبا را به شما هدیه کند

همچنین بخوانید : کامپوزیت ونیر و انواع آن

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند؟

با آنکه کامپوزیت دندان امروزه به وفور در میان بیشتر اقشار جامعه انجام می شود و روشی بسیار محبوب، مخصوصا در میان جوانان است، اما دسته ای از افراد نمی توانند از این روش استفاده کنند.

  • افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.
  • افرادی که مشکل ساییدگی دندان دارند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.
  • افرادی که دندان هایی نامرتب و به هم ریخته دارند.

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض و معایب کامپوزیت دندان

برخلاف آنکه بسیاری از افراد تصور می کنند که کامپوزیت دندان روشی بدون عارضه است، اما باید بدانند که این روش همانند دیگر روش های زیبایی دندان، دارای عوارضی می باشد. عوارض کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • کامپوزیت باعث ایجاد حساسیت در دندان ها شده و همین امر سبب ایجاد درد در دندان ها می شود. گاهی این درد ممکن است در چند روز اول قطع شود و گاهی نیز، ممکن است که فرد در ناحیه ترمیم شده تا چندین هفته احساس درد نماید.

این درد می تواند به هنگام جویدن غذاها یا حساس شدن دندان ها به سرما و گرما ایجاد شود. که هر یک از این موارد دلایل خاص خود را دارند. اگر درد در چند روز اول و قابل تحمل بود، این امر طبیعی است و نباید نگران باشید، اما اگر درد خیلی شدید و بیشتر از چند روز طول کشید، حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • اگر برای نصب کامپوزیت از تراشیدن مینای دندان استفاده شود، این امر می تواند در صورت عدم رعایت موارد مراقبت بعد از کامپوزیت، سبب پوسیدگی دندان ها شود.
  • کامپوزیت روشی است که به دقت و تجربه بالایی نیاز دارد، بنابراین در صورت انتخاب دندانپزشک بی تجربه و همچنین استفاده از مواد نامرغوب، نتیجه نامطلوبی از کار دیده می شود که باعث عدم رضایت فرد متقاضی می شود.

مضرات کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت گاهی می تواند باعث تورم لثه ها شود که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.
  • جنس، استحکام و رنگ کامپوزیت ها با هم متفاوت است و در صورتی که نوع نامرغوب و نامناسبی از آن برای دندان ها استفاده شود، نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود.
  • اگر کامپوزیت به دقت انجام نشود، امکان نخ دندان کشیدن بین دندان ها وجود ندارد و این امر سبب بوی بد در دهان می شود.
  • گاهی با کامپوزیت فاصله میان دندان ها باز می ماند و همین سبب جمع شدن مواد غذایی در میان دندان ها می شود.
  • اگر کامپوزیت به درستی پولیش نشود، لبه های دندان ها رنگ می گیرد.

همچنین بخوانید: بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان های جلو

برای اشخاصی که کامپوزیت را تنها برای دندانهای جلو خود انتخاب میکنند ممکن است در اوایل یعنی در دوهفته ابتدایی درد داشته باشند .مخصوصا در هنگام غذا خوردن و البته که این درد گذرا است و حتی ممکن است دندانهای افراد نسبت به سرما و گرما حساس شوند.

در این خصوص پیشنهاد میکنیم مطلب عوارض کامپوزیت دندان های جلو را مطالعه کنید.

حذف کامپوزیت دندان

در برخی از مواقع، شما نیاز به حذف کامپوزیت دندان دارید. در واقع حذف کامپوزیت ارتباط بسیار مستقیمی با نحوه عملکرد دندانپزشک دارد.

در برخی موارد، حذف کامپوزیت بدون تراش دندان ها و آسیب رساندن به دندان انجام می شود. اما گاهی نیاز است تا قسمتی از مینای دندان و ساختار دندان تراشیده شود. در این حالت، چون دندان ها حساس تر و بدون روکش می شوند، دندان ها مستعد پوسیدگی می شوند. بنابراین پیش از انجام کامپوزیت، حتما با دندانپزشک زیبایی خود در این رابطه صحبت کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

عوارض کامپوزیت دندان

مراقبت های پس از کامپوزیت ونیر

  • در 48 ساعت اولیه پس از کامپوزیت، نباید از مواد خوراکی رنگی همچون قهوه، پفک، چای و … استفاده کنید.
  • حتما پس از خوردن مواد رنگی سریعا مسواک بزنید یا اینکه یک لیوان آب بخورید.
  • به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. برای این منظور از مسواک های نرم استفاده کنید و به کامپوزیت ها فشار نیاورید.
  • از استعمال هر گونه دخانیات  پس از کامپوزیت، خودداری کنید.
  • از دهانشویه های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • از گاز زدن مواد غذایی سخت همچون آجیل، خیارِ، هویج و … و همچنین فشار وارد کردن به کامپوزیت ها خودداری کنید. زیرا کامپوزیت ها دارای استحکام بسیار پایینی هستند و سریعا خراب می شوند.
  • در فواصل زمانی، حتما به پزشک مراجعه کنید تا کامپوزیت ها توسط وی معاینه شوند.

همچنین بخوانید: مراجعات منظم دندانپزشکی

سخن آخر

کامپوزیت دندان اگر با مهارت و دقت انجام شود، می تواند نتایج بسیار رضایت بخشی داشته باشد، اما در غیر اینصورت، می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد متقاضی به وجود آورد. پس حتما در انتخاب دندانپزشک زیبایی خود دقت لازم را به عمل بیاورید.

سوالات متداول در خصوص کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت برای دندان ضرر دارد؟

اگر کامپوزیت توسط دندانپزشک مجرب با مواد مرغوب، با دقت و ظرافت لازم انجام شود برای دندان ضرر نخواهد داشت. البته باید دید که ایا شما واجد شرایط هستید یا خیر.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

درد کامپوزیت گذرا است.این درد اوایل دوره درمان خواهد بود اما کلا نسبت به سایر روشها از جمله ارتودنسی میتوان گفت درد ندارد.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان بین 5 تا 7 سال است.همچنین نسبت به لمینت دندان عمر کمتری دارد البته که هزینه کامپوزیت مناسب تر از لمینت است.

ایا دندان خراب را میشود کامپوزیت کرد؟

بله در واقع می توان از کامپوزیت برای ترمیم و پرکردن دندان استفاده کرد.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه کامپوزیت دندان و همین طور هزینه و تعرفه دندانپزشکی در سال 1400 به صفحه مربوطه مراجعه کنید و یا با شماره های 021-22134272 و  021-22133966 برای مشاوره کامپوزیت دندان تماس بگیرید.

  1. سپهر گفت:

    من یه هفته پیش دندونامو کامپوزیت کردم علاوه بر رنگ و ظاهر مصنوعی، دندونامو برخلاف گفته ها احتمالا به علت نابلدی با اینکه سالم بودن زیاد تراش دادن و الان به سردی و گرمی حساس شدن. خواهشا گول تبلیغات اینستاگرام رو نخورید. هر کسی همونجوری که هست زیباست و خیلی از این تبلیغات صرفا برای جمع کردن پول هست اعضای بدنتون رو الکی دستکاری نکنید

    1. dr_farhangi گفت:

      کاش قبل از اینکه به دندانها وسلامتتون لطمه بزنید به این نتیجه رسیده بودید !!!!
      الان هم توصیه میکنم با یک دندانپزشک متبحر و مورد اعتمادتان برای برطرف کردن آسیب های وارده مشورت کنید

    1. dr_farhangi گفت:

      از لطف و دقت نظر شما سپاسگزارم

    2. dr_farhangi گفت:

      سپاسگزارم

  2. الهه گفت:

    واااي من وقت كامپوزيت داشتم و پشيمون شدم حيف دندوناي سالم خودمه واقعا كه البته بعد از ٣٠ سال مشخصه خيلي سفيد نيس اما رنگ زردي هم نداره . الانم ك پيام اول رو خوندم و عوارضش رو فهميدم انجام نميدم و به يه جرمگيري بسنده ميكنم😅

    1. dr_farhangi گفت:

      بسیار تصمیم خوبی گرفتید

  3. نگین گفت:

    من بعد از کاموزیت دندان های پایین ترشح بزاق دهنم بیشتر و چسبنده شده طوری ک همیشهانگار یه لایه ای روی کامپوزیتامه چیکارش باید بکنم؟؟

    1. dr_farhangi گفت:

      به دندانپزشکتون که این کار رو براتون انجام دادن مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *