آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

درمان کجی دندان بدون ارتودنسی و با استفاده از روش های متعدد دیگری امکان پذیر است. یکی از این روش ها جایگزین نمودن لمینت به جای ارتودنسی می باشد. همانطور که میدانید داشتن دندان هایی مرتب و یکدست در زیبایی صورت بسیار تاثیر گذار است، به خصوص در زمان خندیدن و لبخند زدن که ردیفی از آنها نمایان می شود. اگر شما هم با مشکل بهم ریختگی دندان ها مواجه شده اید و می خواهید درمانی با ماندگاری و مقاومت بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید، به دندانپزشک زیبایی در غرب تهران مراجعه نموده و اقدام به لمینت نمایید.

در واقع برای اصلاح دندان های کج و معوج راهکار های متعددی وجود دارد که لمینت دندان یکی از آنها است. با این حال؛ سوالی که ممکن است برای عده ای پیش می آید این است که آیا با وجود درمانی مانند ارتودنسی ، لمینت گزینه مناسبی خواهد بود؟ با خواندن این مقاله، به پاسخ این پرسش خواهید رسید.

دندان های کج و نامرتب چه مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند؟

عوامل مختلفی می تواند باعث شلوغی و بهم فشردگی دندان ها شود که از جمله آنها می توان به جابه‌جایی و ناهمراستایی فکها، نامنظم بودن اندازه دندان‌ها، آسیب‌های دندانی در گذشته، کوچک بودن فک و شکاف لب و کام اشاره کرد. همچنین عادات دهانی نامناسب مانند فشار دادن زبان به دندانهای جلویی در هنگام بلعیدن و صحبت کردن، مکیدن انگشت، تنفس از راه دهان، آلرژی و آسم منجر به کجی و به هم فشردگی دندان‌ها می‌شوند.

در این موارد، فشار روی فک افزایش یافته و مشکلات ناراحت کننده ای نظیر سردرد، فک درد، ناتوانی در جویدن صحیح غذا، مشکل در تکلم و .. برای فرد پیش می آید. یکی دیگر از مشکلات شایعی که در این رابطه وجود دارد، تاثیر مستقیم کجی دندان ها در سلامت و بهداشت دندان ها است. از آن جایی که دندان های کج همپوشانی دارند، مسواک و نخ دندان به خوبی به دندان ها نمی رسد. از این رو ریسک ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد.

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

اصلاح دندان های بهم ریخته بدون نیاز به ارتودنسی

برای اصلاح کجی دندان، روشهای درمانی مختلفی در دندانپزشکی زیبایی در تهران و توسط بهترین دندانپزشک تهران به شما ارائه می شود. خبر خوب اینکه شما می توانید بدون نیاز به ارتودنسی و با استفاده از این روش های جایگزین، در هر سنی که هستید، به طرح لبخندی که آرزویش را داشتید دست یابید. برخی از این روشها عبارتند از:

1- کامپوزیت دندان:

استفاده از کامپوزیت روشی بسیار محبوب و پرطرفدار در اصلاح ناهماهنگی های جزئی دندان ها محسوب می شود. البته در مواردی که بهم ریختگی دندان ها شدید باشد، بهتر است از روش معمول ارتودنسی استفاده شود. صرفه اقتصادی و کم تهاجمی تر بودن، از جمله مزایای کامپوزیت ونیر در مقایسه با لمینت است. به یاد داشته باشید که از ونیرهای کامپوزیتی و سرامیکی، فقط می توان برای اصلاح کجی دندان های جلو استفاده نمود و اگر دندان های شما به قدری کج هستند که برای سلامتی شما خطرات زیادی را به همراه دارند، این روکش ها گزینه مناسبی نخواهند بود.

2- باندینگ دندان :

باندینگ دندان، از جمله روشهایی است که در بهبود عیوب ظاهری دندان ها، خوشایند هر فردی خواهد بود، چرا که روشی سریع، آسان و کم هزینه بوده و نیاز به تحمل درد ندارد . در این روش که تنها یک جلسه قابل انجام است، از ماده ای به نام رزین کامپوزیت برای اصلاح ناهنجاری های دندان استفاده می شود. البته باید این را هم در نظر بگیرید که ماده به کار رفته در آن نسبت به برخی مواد غذایی حساس بوده و در کوتاه مدت شاهد تغییر رنگ آن خواهید بود.

3- لمینت دندان :

کجی دندان ها بدون ارتودنسی و با استفاده از لمینت نیز قابل رفع است. در واقع لمینت می تواند جایگزین ارتودنسی شود. در این روش، ابتدا سطح مینای دندان مختصری تراش داده می شود تا فضای کافی برای نصب ونیر ایجاد شود. با وجود اینکه کاشت لمینت دندان نیاز به گذراندن چندین جلسه است، اما پس از کاشت آن، شاهد خصوصیات شگفت انگیزی همچون ماندگاری و مقاومت بسیار زیاد نسبت به رنگ پذیری از مواد غذایی مانند قهوه و چای خواهید بود.

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

آیا لمینت جایگزین خوبی به جای ارتودنسی برای دندان های کج می باشد؟

برای پاسخ به این سوال ، لازم است که ابتدا دندان های شما توسط یک متخصص دندانپزشکی مورد بررسی قرار بگیرد تا تشخیص داده شود که مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد، بعد از این معاینه است که می توان به استفاده از لمینت دندان جهت رفع عیوب ظاهری دندان ها فکر کرد. اما نباید این نکته را هم باید در نظر گرفت که لمینت نمی تواند به جای ارتودنسی استفاده شود ؛ پس اگر به دنبال لبخندی هالیوودی هستید و برایتان زیبایی دندان هایتان مهم است، باید قبل از تصمیم گیری، در رابطه با هر روش درمانی اطلاعات درست و دقیقی را کسب کنید و فاکتور هایی از قبیل طول مدت درمان ، هزینه ، زمان بهبودی و میزان رضایت خود را هم در نظر بگیرید.

البته این احتمال هم وجود دارد که هر دو روش گفته شده به یک اندازه در حل مشکل کجی دندان ها تاثیر گذار باشند.در این صورت با در نظر گرفتن تفاوت های موجود در هر روش و در نهایت با مشورت متخصص دندانپزشکی بهترین گزینه درمانی انتخاب می گردد، چرا که در درجه اول سلامت دهان و دندان شماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نمی باشند؟

افرادی که دندان های سالمی دارند نباید دندان های خود را لمینت کنند زیرا در هر بار لمینت دندان، لایه نازکی از آن تراشیده می شود. اگر این پروسه ادامه پیدا کند و هر بار مقداری از دندان تراشیده شود، از طول عمر دندان ها کاسته شده و در دراز مدت، آسیب های ایجاد شده تاثیر خود را می گذارند و احتمالا دندان به پر کردن، عصب کشی و یا حتی کشیدن احتیاج پیدا می کند.

علاوه بر این، اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نسبت به بهداشت دندان خود بی توجه هستید، شاید لازم باشد از رویای داشتن لبخندی هالیوودی صرف نظر کنید. چرا که لمینت مستلزم استفاده ی منظم از نخ دندان و مسواک است. به این نکته نیز توجه کنید که امکان پوسیدگی دندان ها بعد از کاشت لمینت نیز وجود دارد، لذا بهداشت دهان و دندان یکی از تعهداتی است که بعد از کاشت لمینت باید رعایت شود.

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

مزایای و معایب درمان کجی دندان با لمینت

در صورتی که از لمینت برای اصلاح کجی دندان های خود استفاده کنید از مزایای متعددی همچون دندان هایی با ظاهری کاملا طبیعی، درمان در کوتاه ترین زمان ممکن، هماهنگی بهتر دندانهای جلویی لمینت و ماندگاری و مقاومت بالای لمینت برخوردار می شوید. ضمن اینکه در کاشت لمینت درد بسیار کمی را تجربه نموده و در نتیجه نیازی به استفاده از مواد بی حس کننده نمی باشد و یا در صورت نیاز مقدار بسیار کمی بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد.

معایب استفاده از لمینت برای درمان کجی دندانها:

نیاز به صرفه هزینه نسبتا بالایی می باشد.
اگر لمینت شکسته شود باید تعویض شده و مجددا متحمل هزینه خواهید شد.
امکان تغییر رنگ و یا تغییر شکل دیگر پس از چسباندن لمینت وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و جهت مشاوره با کارشناسان ما در زمینه لیمنت دندان، کامپوزیت دندان می توانید در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.