تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟ | معرفی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

یکی از مسائلی که همواره مورد پرسش افراد متعدد برای انجام لمینت دندان ها است، پرسش از تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی می باشد. لمینت ها معمولا به دو نوع لمینت ها از جنس سرامیک و کامپوزیت دندان تقسیم بندی می شوند که این دو نوع لمینت، علاوه بر اینکه در جنس با یکدیگر تفاوت دارند، در نحوه لمینت گذاری، قیمت و سایر ویژگی ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. در ادامه می خواهیم به معرفی تفاوت های این دو روش بپردازیم.

لمینت دندان ها

لمینت دندان ها، روکش هایی هستند که به صورت برش های نازکی از مواد (عموما از جنس کامپوزیت و سرامیک) طراحی و ساخته شده و می توانند دندان های شما را بپوشانند. آنها معمولاً از پرسلن (سرامیک) یا کامپوزیت ساخته می شوند. این عمل در علم پزشکی، یک علم زیبایی به شمار می آید، دلیل آن به این خاطر است که آنها دندان های شما را سفید، یکنواخت و به صورت یک فرم منظم در می آورند.

لمینت می تواند شکستگی ها، خرد شدگی دندان ها، لکه ها، نقوص که در دندان ها وجود دارند، شکاف ها و … را به کمک این روکش های نازک بپوشانند. به طور معمول این عمل در طی چندین بار مراجعه و توسط متخصص دندانپزشک زیبایی انجام می شود و می تواند تا 20 سال با توجه به عوامل مختلف و شرایط نگهداری، طول عمر داشته باشند.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

معرفی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

در ابتدا برای بیان تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی، بهتر است اطلاعات مختصری در مورد این دو لمینت ها ارائه کنیم.

عمليات لمینت که برای زیباسازی ظاهر دندان ها انجام می شود، معمولا بر اساس جنس ماده ای که به صورت یک پوشش بر روی دندان ها قرار می گیرند، می تواند به دو نوع لمینت کامپوزیتی و سرامیکی تقسیم بندی شود. در لمینت های کامپوزیتی، دندانپزشک یک لایه رزین کامپوزیت را روی دندان ها قرار می دهد.

اما در نوع لمینت های سرامیکی، دندانپزشک به صورت سفارشی از دندان ها قالبی را تهیه کرده و به آزمایشگاه می فرستد. در آزمایشگاه ها این قالب ها ساخته می شوند و برای انجام آن به زمانی بیشتری نیاز است. لمینت های سرامیکی از پرکاربردترین نوع لمینت ها است.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

در مورد تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی باید گفت یکی از معایب پوشش های کامپوزیتی، تغییر رنگ اجتناب ناپذیر آنها است که البته با مراقبت و معاینه دوره ای به صورت هر 6 ماه یکبار، می توان از امکان این اتفاق جلوگیری نمود تا دندان ها رنگ اصلی خود را حفظ کنند. ماندگاری و شکنندگی لمینت های کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت های سرامیکی است، اما ظاهر زیبای آنها نیاز به مراقبت های دوره ای دارد.

یکی دیگر از تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی آن است که پوشش های سرامیکی مورد استفاده، با وجود ضخامت کمتر، مقاومت بسیار بالایی دارند و به راحتی آسیب نمی بینند. بنابراین از مهم ترین تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی می توان به ضخامت روکش های سرامیکی اشاره نمود که بسیار کمتر از کامپوزیت است اما شکل ظاهری آنها شفاف تر و طبیعی تر می باشد. جنس سرامیکی لمینت ها به طور ذاتی در مقایسه با کامپوزیت ها، درخشان تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی نیز بندرت تغییر رنگ داده و دچار سایش می شوند و مانند کامپوزیت ها نیاز به مراقبت های دوره ای توسط دندانپزشک زیبایی ندارند.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در نحوه انجام آن

همان طور که گفتیم، لمینت ها در دو روش لمینت سرامیکی و کامپوزیتی انجام می شوند. تفاوت این دو لمینت در نحوه انجام آن به این صورت است که:

در نوع کامپوزیتی، لمینت در طی یک جلسه توسط دندانپزشک مستقیماً روی دندان قرار می گیرد و در همان جلسه تکمیل می شود. این روکش ها معمولا از جنس کامپوزیت به عنوان موادی ترمیمی ساخته شده و با مهارت دندانپزشک و براساس علم زیبایی وی، برای ایجاد فرم های همرنگ با ساختار مناسب، روی دندان ها شکل می گیرد. در این روش نیازی به تراش دندان ها وجود ندارد.

در نوع لمینت سرامیکی باید گفت برخلاف کامپوزیت، برای ساخت و تحویل این نوع لمینت ها، به دو تا سه هفته زمان نیاز است و لازم است دندان ها تراش بخورند. از لمینیت سرامیکی برای اصلاح بی نظمی، فرم نادرست دندان ها، اصلاح رنگ دندان ، شکستگی دندان ، بستن شکاف بین دندانی ، بزرگ کردن دندان های کوچک ، بدشکلی دندان و … استفاده می گردد.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

انجام لمینت دندان

برای انجام لمینت، باید اطلاعات کاملی در مورد هر کدام از روش های انجام لمینت و همچنین تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی کسب کنید تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشید. در مجموع به طور خلاصه باید گفت هر چند پوشش های سرامیکی مقاومت بیشتری دارند، اما لمینت کامپوزیت قیمت پایین تری دارد. هر دو می توانند برای رفع اشکال و اصلاح فرم ظاهری دندان ها به کار بروند اما در نحوه اتصال این پوشش ها به یکدیگر متفاوت بوده و در روش لمینت سرامیکی، با تراش نمودن لایه رویی دندان ها همراه است.

اگر دندان های شما نیز ساختار نامناسبی دارد، می توانید برای انجام کامپوزیت دندان، لمینت دندان و سایر خدمات پزشکی، به کلینیک ما مراجعه کنید. کلینیک ما به عنوان بهترین دندانپزشک زیبایی در غرب تهران می تواند با بهره مندی از متخصصین مجرب و تحت نظر اساتید و بهترین دندانپزشک تهران اقدام به ارائه خدمات در حوزه زیبایی و درمان دندان ها نماید.