تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس | انواع لمینت دندان | لمینت دندان | کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

لمینت دندان موادی بسیار ظریف با طول عمر زیاد هستند که برای اصلاح عیوب ظاهری دندان و یا تغییرات دلخواه بر دندان ‌های فرد گذاشته می ‌شوند و حس رضایت ظاهری را در فرد ایجاد می‌ کنند. لمینت دندان یا کامپوزیت دندان، کار دندانپزشک زیبایی است که زیر شاخه توانایی بهترین دندانپزشک تهران نیز می ‌تواند باشد. کلینیک دندانپزشک زیبایی در غرب تهران به خوبی می ‌تواند نیاز و خواسته شما را در این زمینه به خوبی برآورده کند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی لایه ای نازک و ظریف به رنگ دندان است که برای اصلاح عیوب ظاهری یا تحت عنوانی مانند اصلاح طرح لبخند استفاده می‌ شود. عیوبی که با لمینت دندان قابل اصلاح هستند عبارتند از: کجی و بدشکلی، بدرنگی یا شکستگی، ترک روی سطح دندان و یا فاصله کم و بطور کل عیوب ظاهری خفیف. استحکام مواد بکار رفته در ساخت لمینت یا کامپوزیت بسیار زیاد است و بطور یک لایه اضافی بر روی سطح دندان قرار می‌ گیرد.

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

انواع لمینت دندان

لمینت دندان به دو نوع اصلی سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می ‌شود که هر کدام دارای مزایا و یا معایبی هستند. لمینت سرامیکی خود دارای چند نوع می ‌باشد که در ادامه به بررسی و مقایسه موارد آن خواهیم پرداخت. لمینت سرامیکی به روش غیر مستقیم نیز معروف است و جنس آن را نیز چینی هم می ‌گویند. لمینت کامپوزیتی نیز روش مستقیم نام دارد.

1- لمینت سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی که پرسلن ونیر نیز نام دارد، یک پوسته نازک چینی(سرامیکی) به قطر 0.5 میلیمتر است و با مواد مختلف مخصوص به دندان چسبیده می ‌شوند. این نوع لمینت برای تغییر رنگ دندان، محو کردن روکش‌ های سابق دندان و برطرف کردن لب ‌پر شدگی دندان و پر کردن فاصله دندان ‌ها بسیار مناسب است. همچنین این نوع دارای زیبایی، شفافیت، استحکام و نمای بهتری نیز دارد.

انواع لمینت سرامیکی عبارتند از:

1- فلدسپاتیک

فلدسپاتیک که به صورت پودری روی قالب توسط تکنسین گذاشته می ‌شود.

2- آی پی اس

آی پی اس که به صورت پرسی و در کوره تهیه و فرم دهی می‌ شود. این نوع لمینت از پیش ساخته شده و بعد تراش و متناسب شدن با دندان فرد متقاضی با چسب و مواد مخصوص به سطح دندان می ‌چسبد. همین امر از پیش ساخته شدن و غیر اختصاصی بودن علت ارزش و کیفیت پایین ‌تر این نوع می ‌باشد.
نوعی دیگر که با سیستم CAD-CAM و ماشینی از بلوک سرامیک تهیه می‌ شود. لمینت برلیانس نوعی دیگر از لمینت سرامیکی است که بسیار مقاوم است که به همین دلیل بسیار نازک و ظریف ساخته می ‌شود و برای قرار گرفتن روی دندان نیاز به هیچ خراشیدگی ندارد و دارای شفافیت و زیبایی بالایی نیز است.
نوع دیگر با پایه آلومینا و زیرکونیا که به دلایل فنی زیاد مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند. در سیستم زیرکونیا پایه مواد اکسید زیرکونیوم است که از گذاشتن خمیر چینی بر قالب گچی متقاضی و سپس پخته شدن در کوره تهیه می ‌شود. این نوع دارای مقاومت بالا اما شفافیت کم است.
نوع دیگر لمینت سرامیکی سیستم ای ماکس است که از جنس لیتیوم دی سیلیکات است. روش تهیه این لمینت به نوعی ریخته گری است و با ساختن یک قالب گچی بر قالب مومی از الگوهای دندان متقاضی و تزریق لیتیوم دی سیلیکات به آن لمینت متناسب فرد تهیه می شود.

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

آشنایی با تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

لمینت فلدسپاتیک ارزانتر و زیباتر است و به لحاظ رنگ بسیار شبیه دندان است و به همین دلیل دندان زیر را به خوبی پوشش می ‌دهد اما این نوع لمینت از استحکام خوبی برخوردار نیست و اگر لعاب روی آن از بین برود برای دندان ‌های روبرو ساییدگی به وجود می ‌آورد.
در مقابل لمینت آی پی اس را داریم که برخلاف فلدسپاتیک استحکام بسیار بالایی دارد، بدون لعاب بوده و برای دندان‌ های دیگر ساییدگی ندارد. به دلیل شفافیت نور را به خوبی از خود عبور می‌ دهند در نتیجه رنگ دندان را خوب پوشش نمی‌ دهند. نسبت به لمینت فلدسپاتیک گرانتر هستند. در برخی افراد با مشکلاتی مانند دندان قروچه گزینه مناسب برای لمینت، نوع آی پی اس می‌ باشد.

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

کامپوزیت دندان

لمینت دندان از نوع کامپوزیتی نیازی به قالب ‌گیری و لابراتوار ندارد. برای قرار دادن لمینت کامپوزیتی نیازی به تراش دندان نیست و تنها روی دندان قرار می ‌گیرد و با اشعه در جای خود محکم می شود. لمینت کامپوزیتی به راحتی می ‌تواند از مینای دندان محافظت کند. کامپوزیت دندان کاندید مناسبی برای رفع عیوبی مانند پریدگی مینای دندان و یا ساییدگی‌ ها و پوشاندن دندان لب‌ پر می‌ باشد.

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس