راههای جلوگیری از تحلیل لثه | عقب رفتگی و یا تحلیل لثه چیست؟ | دلایل ابتلا به تحلیل لثه چیست؟

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

تحلیل لثه یکی از مهمترین و نامطلوب ترین عامل آسیب رسان به ساختار دندان و افزایش ریسک پوسیدگی ریشه دندان است. تحلیل رفتگی لثه به معنای خورده شدن و یا اصطلاحا عب کشیده شدن لثه به دلایل مختلف است. بیرون زدگی ریشه دندان و قرار گرفتن در معرض هوا یکی از مهمترین دلایل آسیب دیدگی ریشه دندان بوده و ریسک ابتلا به پوسیدگی و از دست رفتن دندان را افزایش خواهد داد. به منظور آشنایی با دلایل و درمان های تحلیل رفتگی لثه با ما همراه باشید.

عقب رفتگی و یا تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه به از دست دادن بخشی و یا تمامی بافت لثه به دلایل مختلف گفته می شود. این عارضه منجر به بیرون زدن ریشه دندان از بافت نگهدارنده لثه شده و میزان آسیب پذیری در دندان را افزایش خواهد داد.

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

دلایل ابتلا به تحلیل لثه چیست؟

– برخورداری از مشکلات و بیماری های ژنتیکی بیماری های زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده
– رژیم غذایی نامناسب و فاقد ویتامین C
– بهداشت ضعیف دهان و دندان

راه های پیشگیری از ابتلا به تحلیل لثه

همانطور که در خصوص بسیاری از عارضه های مختلف دهان و دندان نیز گفته شد، پیشگیری یکی از مهمترین پارامترهای کاهش ریسک ابتلا به مشکلات جدی تر بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. راه های پیشگیری ابتلا به تحلیل رفتگی لثه عبارت اند از:
چکاب دائمی و زمان بندی شده بافت لثه بویژه در صورت داشتن بیماری های زمینه ای
مراجعه زودهنگام و سریع به دندانپزشک زیبایی در صورت احساس درد، سوزش، مشاهده توده و یا خونریزی دائمی در لثه ها
استفاده از رژیم غذایی مناسب، سرشار از مواد معدنی بویژه آهن و کلسیم، ویتامین C و ترکیبات دیگر
اهمیت بسیار زیاد به بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک مناسب ( مسواک های دارای دندانه های نرم و متوسط بهترین انتخاب ها هستند).
استفاده مداوم و صحیح از نخ دندان استاندارد. کشیدن نخ دندان از توصیه های اصلی تمامی دندانپزشک ها به منظور پیشگیری از تحلیل لثه بوده و گفته می شود به دلیل خارج نمودن اجسام ریز در لا به لای دندان ها، ریسک ابتلا به مشکلات لثه و دندان را کاهش می دهد.
استفاده از نخ دندان های مخصوص متناسب با نوع ئنئان ها و دهانشویه های ضد باکتری (توصیه میشود مصرف دهانشویه را مطابق دستور دندانپزشک استفاده نمایید).

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

درمان های اصلی تحلیل رفتگی لثه

خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت روزافزون خدمات و روش های نوین علم دندانپزشکی، بسیاری از بیماری های مربوط به دهان و دندان مورد درمان قرار گرفته و از بروز عوارض نامطلوب ناشی از بیماری های خفیف تا شدید ممانعت خواهد شد. امروزه چند اقدام اصلی و کلی به منظور درمان تحلیل لثه موجود می باشند که عبارت اند از:

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

1- جراحی

یکی از روش های رایج و موثر در درمان قطعی تحلیل لثه، استفاده از جراحی پیوند لثه است.در این روش درمانی، بافت آسیب دیده و یا تحلیل رفته لثه توسط پیوند بخش سالمی از لثه جایگزین شده و از تحلیل رفتگی بیشتر دندان ها پیشگیری خواهد شد.

2- روش های ترمیمی دندان

این روش درمانی به منظور پیشگیری از گسترش آسیب به ریشه دندان ها انجام شده و یک پوشش مناسب برای حمایت از ریشه های بیرون زده دندان به شمار می آید. این درمان توسط دندانپزشک متخصص ترمیم و زیبایی انجام گرفته و در آن، از انواع تجهیزات و روش های ترمیمی مانند کامپوزیت دندان، لمینت دندان و دیگر مواد به منظور ترمیم و پوشاندن بخش بیرون مانده ریشه دندان ها استفاده می شود.

3- روش های ترمیم لثه

امروزه یکی دیگر از درمان های پرطرفدار تحلیل لثه در جمعیت مبتلایان به این عارضه، روش های ترمیم لثه توسط دندانپزشک زیبایی در غرب تهران است. در این روش درمانی بخش های عقب کشیده لثه توسط کامپوزیت های صورتی رنگ لثه پوشش داده شده و از گسترش بیشتر آن ممانعت خواهد نمود.

4- کاهش ریسک پوسیدگی ریشه های دندان

استفاده از برخی مواد مانند فلوراید به منظور کاهش حساسیت ریشه دندان ها و کاهش ریسک پوسیدگی در آن ها، از دیگر درمان های تحلیل لثه به شمار می آید.

راههای جلوگیری از تحلیل لثه

درمان های خانگی عقب رفتگی لثه ها

استفاده از درمان ها و روش های خانگی توصیه شده در طب سنتی یکی از مهمترین پارامترهای پیشگیرانه این عارضه بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.
ماساژ دادن لثه ها توسط انگشتان دست به آرامی استفاده از محلول آب و نمک رقیق پس از هر وعده مسواک زدن
ماساژ دادن لثه ها با روغن های گیاهی مانند روغن کنجد و نارگیل
در این بین مراجعه زودهنگام به بهترین دندانپزشک تهران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و از پیشرفت عارضه ایجاد شده به خوبی پیشگیری خواهد نمود.