علت درد دندان بعد از کامپوزیت | احساس درد بعد از کامپوزیت دندان

علت درد دندان بعد از کامپوزیت

علت درد دندان بعد از کامپوزیت

علت درد دندان بعد از کامپوزیت یکی از رایج‌ ترین شکایت‌ها در جمعیت بیماران پس از اتمام فرایند ترمیم توسط دندانپزشک زیبایی است. به شکل کلی این درد معمولا در دندان های حساس ایجاد شده و در بازه زمانی چند روز تا چند هسته به طول خواهد انجامید. به منظور آشنایی بیشتر با دلایل ایجاد و کننده درد بعد از کامپوزیت دندان و روش های درمان آن در شرایط غیر طبیعی با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت و لمینت دندان یکی از روش‌های رایج ترمیم دندان با استفاده از مواد کامپوزیتی همرنگ دندان است. در حین این فرآیند مواد کامپوزیتی به شکل خمیری به میزان یک لایه نازک پس از تراش در سطح دندان پوسیده قرار گرفته و با استفاده از نور آبی لایت کیور محکم و ماندگار خواهد شد. امروزه تنوع مواد کامپوزیتی به شدت افزایش یافته و این درمان یکی از پرطرفدارترین نوع خدمات دندانپزشکی توسط دندانپزشک زیبایی در غرب تهران به شمار می آید.

علت درد دندان بعد از کامپوزیت

احساس درد بعد از کامپوزیت دندان

همانطور که پیشتر نیز گفته شد متاسفانه احساس درد خفیف تا شدید پس از کامپوزیت دندان یکی از شکایت های متداول در جمعیت بیماران به شمار می‌آید. به طور کلی کامپوزیت پس از تراش پوسیدگی دندان انجام شده و یک آسیب شدید تا خفیف مکانیکال را به بافت زنده دندان در حین عمل ترمیم وارد خواهد نمود. آستانه تحمل درد وارد شده توسط بافت زنده دندان یکی از دلایل اصلی احساس درد بعد از کامپوزیت بوده و در شرایط نرمال پس از چند روز تا چند هفته تسکین خواهد یافت.
وجود عفونت های جزئی و پوسیدگی منتشر شده به ریشه دندان و بی‌توجهی به درمان عصب کشی نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد احساس درد پس از کامپوزیت دندان به شمار می‌آید.
حساسیت دندان پر شده به مواد اسیدی موجود در انواع مختلف کامپوزیت های دندانی پس از فرایند ترمیم از دیگر دلایل ایجاد کننده درد پس از کامپوزیت بوده و در بیشتر موارد بدون نیاز به درمان خاص، گذر زمان تسکین خواهند یافت.
نشت مواد حساسیت زای موجود در کامپوزیت های دندانی، ضعف پرکردگی دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ترمیم شده از سمت بیمار نیز از دیگر دلایل ایجاد کننده درد پس از کامپوزیت محسوب می شوند.

علت درد دندان بعد از کامپوزیت

انواع درد بعد از کامپوزیت دندان

بطور معمول احساس درد بعد از کامپوزیت دندان در سه حالت ایجاد شده و بسته به شرایط بیمار، پس از چند روز تا چند هفته التیام خواهد یافت.

1- احساس درد و حساسیت به سرما و گرما

نوع شایعی از احساس درد بعد از کامپوزیت دندان، حساسیت آزار دهنده به محرک های حرارتی است. به شکل طبیعی احساس حساسیت و درد پس از برخورد دندان با محرک حرارتی پس از چند ثانیه از بین رفته و ادامه دار نخواهد بود. به طول انجامیدن احساس گزگز، تیر کشیدگی و درد آزار دهنده پس از چند دقیقه از برداشتن عامل محرک درد دندان، غیر طبیعی بوده و احتیاج به بررسی های دقیق تر توسط دندانپزشک زیبایی معالج خواهد داشت.

2- احساس درد هنگام جویدن

احساس درد در هنگام جویدن و اعمال فشار به دندان پس از کامپوزیت به دو شکل رخ خواهد داد. در مرحله اول احساس درد بلافاصله پس از ترمیم و از بین رفتن بی حسی دندان ایجاد شده و معمولاً به دنبال بلند بودن پرشدگی دندان و تیزی نامتعارف آن ایجاد خواهد شد. در حالت دوم احساس درد هنگام جدیداً چندین روز پس از اتمام ترمیم ادامه داشته و احتیاج به درمان و بررسی های دقیق تری خواهد داشت.

3- احساس درد در حالت طبیعی

یکی دیگر از انواع ناراحتی و درد احساس شده پس از اتمام فرایند ترمیم دندان با استفاده از کامپوزیت، احساس درد خفیف تا شدید در حالت طبیعی است. این نوع درد معمولاً به دنبال حساسیت دندان به مواد موجود در کامپوزیت های دندانی ایجاد شده و پس از ۲۴ الی ۴۸ ساعت تسکین خواهد یافت.

 

علت درد دندان بعد از کامپوزیت

 

تسکین درد بعد از کامپوزیت دندان

تسکین و مرتفع نمودن احساس درد و ناراحتی در موارد مختلف پس از اتمام فرایند ترمیم دندان با استفاده از کامپوزیت اهمیت بسیار زیادی داشته و توسط دندانپزشک متخصص به بیمار توضیح داده خواهد شد. در بسیاری از موارد استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش التهاب، سوزش و درد دندان بسیار موثر بوده و یکی از درمان های اولیه به شمار می آید. استفاده از مسکن های تجویز شده بنا به تشخیص بهترین دندانپزشک تهران نیز از درمان‌های رایج تسکین دهنده درد بعد از کامپوزیت دندان بوده و نقش بسیار موثری در کاهش التهاب و افزایش دانه تحمل درد مکانیکال وارد شده به بخش های سالم بافت دندان خواهد داشت. در مقاله بالا به مبحث علت درد دندان بعد از کامپوزیت اشاره شد، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کامپوزیت دندان و لمینت دندان می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.