مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر | لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت وینر

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

لمینت و کامپوزیت دندان روشی برای رسیدن به یک لبخند زیبا است. عملکرد کامپوزیت و لمینت دندان بسیار نزدیک به هم است. هر دو عیوب دندان را رفع می کنند و سبب زیبایی دندان های شما می شوند. اما تفاوت های هم از نظر جنس، کیفیت و روش کار با یکدیگر دارند که در این مقاله به بررسی هر یک و همچنین کامپوزیت ونیر می پردازیم.

لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت و کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند انجام می شود. زردی و بد فرمی دندان ها را می توان با یکی از این دو روش رفع کرد. افرادی که دندان هایشان به طور جزئی نامرتب است و نمی خواهند دندان هایشان را ارتودنسی کنند و یا افرادی که علاقه دارند دندان هایشان بیش از اندازه سفید باشد می توانند از لمینت و کامپوزیت دندان استفاده کنند. پزشک با معاینه دندان های شما و بررسی روابط بین دندان ها در فک بالا و پایین گرفتن سوابق بیمار و عکس ها دندان بیمار تشخیص می دهد که برای درمان بیمار از کدام روش لمینت و کامپوزیت دندان استفاده کند. گاهی اوقات برای داشتن لبخند زیبا بایستی درمان هایی را قبل از لمینت و کامپوزیت دندان انجام داد و بعد از آن پزشک تشخیص می دهد کدام درمان برای شما مناسب تر است.

لمینت و کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

برای پر کردن دندان از یک لایه خمیری سفید رنگ استفاده می شود که کامپوزیت نام دارد. مواد کامپوزیتی انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها برای یک کار مناسب هستند. انواع کامپوزیت عبارتند از: هیبرید مقاومت و استقامت بالایی دارند برای دندان های پشت مناسب هستند.

میکروفیلد دارای مقاومت کمتری هستند و کاربرد آنها در دندان های جلویی است.

نانوفیلد ها هم دارای مقاومت قابل قبولی هستند و هم زیبایی مناسبی دارند.

ونیرها دارای استحکام و ثبات رنگ بسیار خوبی هستند و بسیار شبیه لمینت های سرامیکی هستند.

کامپوزیت ها دارای طیف های مختلف رنگ سفید هستند که بنا به درخواست بیمار از هریک از آنها استفاده می شود.

موارد استفاده از کامپوزیت عبارتند از:

1-اصلاح شکل دندان های ریز

2-زمانی که فاصله ای بین دندان ها باشد و یا یکی از دندان ها کجی یا انحراف مختصری داشته باشد

3-زمانی که روش بلیچینگ نتواند سفیدی مد نظر بیمار را ایجاد کند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روکش نازک است که برای بهبود شکل، اندازه، شکستگی و… بر روی دندان قرار می گیرد و سبب زیبایی لبخند بیمار می شود. لمینت دندان سبب افزایش مقاومت مینای دندان می شود و در برابر لکه ها بسیار مقاوم هستند. لمینت دندان دو نوع است. ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی. لمینت کامپوزیت دارای رنگ و ظاهر مناسبی است و مزیت مهم آن این است که زمانی که روی دندان قرار می گیرد نیاز نیست که دندان را تراش داد و صاف کرد. لمینت سرامیکی به وسیله دندانپزشک زیبایی با توجه به مشخصات فک و دندان بیمار به لابراتوار سفارش داده می شود و قیمت بالاتری دارد و برای قرارگیری بر روی دندان باید حتما دندان را تراش بدهند تا به طور دقیقی روی دندان قرار بگیرد. موارد کاربرد لمینت عبارتند از

دندان هایی که رنگ طبیعی خود را از دست داده اند و زرد رنگ شده اند

دندان هایی که بینشان فاصله ی زیادی وجود دارد

دندان هایی که دچار لب پریدگی ،ترک و خراش خوردگی شده اند

لمینت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

همان طور که می دانید عملکرد لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر یکسان می باشد و هر دو برای اصلاح طرح لبخند و فرم گیری دندان مورد استفاده قرار می گیرند. اما گاهی اوقات افرادی که به دندانپزشک زیبایی در غرب تهران مراجعه می کنند معمولا در انتخاب بین لمینت و کامپوزیت سردر گم هستند. بنابراین پزشک به طور کامل مزایا و معایب هر کدام را بیان می کند و در آخر با توجه به نوع شکل دندان و سایر شرایط یکی از این دو مورد را به شما پیشنهاد می دهد. تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان عبارتند از:

در لمینت سرامیکی هزینه درمان بالاست دوام و استحکام بالاتری دارد ظاهر بسیار زیبایی دارد شرایط نگهداری از آن کاملا مانند دندان طبیعی است. بسیار با دقت و مرتب روی دندان قرار می گیرد. نیازی به تراش و صیقل دادن دندان نیست.

کامپوزیت ونیر میزان هزینه آن نسبتا کمتر است دوام و استحکام آن پایین است. کدر می باشد و احتمال تغییر رنگ در آن زیاد است. باید برای ترمیم آن به صورت دوره ای به مراکز دندان پزشکی مراجعه شود. خیلی دقیق روی دندان قرار نمی گیرند و باید به مقدار کمی تراش بخورند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت وینر؟

با توجه به مزایا و معایبی که گفته شد در نهایت خود شما باید یکی از این دو روش را با راهنمایی بهترین دندانپزشک تهران انتخاب کنید. اما خوب است به چند نکته توجه کنید کامپوزیت ونیر هزینه کمتری دارد اما برای ترمیم آن باید به طور دوره ای به پزشک مراجعه کنید که در نهایت هزینه آن از لمینت سرامیکی بیشتر خواهد شد. دوام آن بسیار پایین است رنگ آن تغییر می کند و بعد از 5 سال باید تعویض شود. تنها مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیک آن است که به خاطر خمیر نازک و شکل پذیر آن به راحتی بر روی دندان فرم می گیرد. ولی لمینت سرامیکی چون در لابراتوار ساخته می شود و بر روی دندان قرار می گیرد باید کمی دندان را تراش داد.