آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن | فیزیولوژی و ساختار دندان | آسیب مینای دندانی چیست؟

آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن

آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن

آسیب مینای دندانی یکی از مشکلات و بیماری های دندان به شمار آمده و احتیاج به پیشگیری و درمان های جدی خواهد داشت. آسیب مینای دندانی به دلایل متفاوتی ایجاد گردیده و راه های بسیار زیادی به منظور پیشگیری و درمان آسیب های وارد شده به مینای دندان وجود دارد. در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد کننده آسیب، علائم ایجاد شده، راه های پیشگیری و درمان آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فیزیولوژی و ساختار دندان

دندان ها از جمله اعضای بسیار مهم و حیاتی در ساختار دهان موجودات زنده می باشند. دندان، علاوه بر تاثیر بسیار زیاد و قابل توجهی که در حفظ ساختار و زیبایی دهان و فک بر عهده دارد، در اعمال بسیار مهم دیگری مانند جویدن، هضم اولیه غذا و خوردن مواد غذایی نقش بسیار مهمی ایفا می نماید. سیر تکامل دندان های انسان از دندان های شیری به دندان های اصلی می باشد. به شکل کلی، دندان ها از سه بخش اصلی تاج، گردن و ریشه تشکیل شده اند. تاج قسمتی از دندان است که از لثه بیرون آمده و در حفره دهان قابل مشاهده است. مینا، خارجی ترین لایه پوشاننده دندان است که از هیدروکسی آپاتیت، یون های کربنات، منیزیوم، سدیم و پتاسیم تشکیل یافته و به شکل محکم، سطح دندان ها را پوشش می دهد. مراقبت و محافظت از مینای دندان بسیار مهم بوده و پیشگیری از بروز آسیب مینای دندانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن 

آسیب مینای دندانی چیست؟

مینای دندان به عنوان یک پوشش خارجی، وظیفه حفاظت و نگهداری از بخش های داخلی و مغز دندان ها را برعهده داشته و به عنوان عاملی محافظ در برابر اسیدها، عوامل آسیب رسان و سردی و گرمی شدید عمل می نماید. از جمله علائم اصلی در آسیب مینای دندانی عبارت اند از:

حساسیت های دندانی: این حالت یکی از اولین علامت های آسیب مینای دندانی بوده که در صورت مصرف غذاهای شیرین، سرد و یا گرم در شخص ایجاد یک حالت تیر کشیدگی نموده و در صورت عدم رسیدگی به موقع و درمان های اولیه، این احساس پیشروی نموده و می تواند یک درد غیر قابل تحمل در اشخاص ایجاد نماید.
زرد شدن دندان ها: تغییر رنگ دندان ها، یکی دیگر از علائم اصلی ایجاد شده به دنبال آسیب مینای دندانی بوده و تاثیر بسیار نامطلوبی بر زیبایی ظاهری دندان ها خواهد داشت.
ایجاد ترک ها، شکستگی ها و بریدگی های دندان: در موارد آسیب دیدگی های شدید، خراش، ترک خوردگی و بریدگی های ریز و درشتی در دندان ها ایجاد خواهد شد.

همچنین بخوانید:آیا لمینت به دندان ها آسیب می رساند؟

آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن 

دلایل ایجاد کننده آسیب مینای دندانی

ساییده شدن مینای دندان یکی از دلایل اصلی ایجاد آسیب مینای دندانی می باشد که در بیشتر مواقع به دلیل عادات ناپسندی مانند به هم فشردن دندان ها و یا دندان قروچه ها به دلایل مختلف ایجاد می گردد.
خراشیده شدن مینای دندان یک عامل بسیار مهم دیگر در آسیب های وارد شده به مینای دندان است که به دلیل گاز گرفتن اجسام سخت، عدم انتخاب دندانه های مناسب مسواک و جویدن مواد غذایی سخت ایجاد می گردد.

1-خوردگی های شیمیایی:

این نوع آسیب به دنبال آسیب های شیمیایی مختلف در مینای دندان ایجاد گردیده و به دنبال نفوذ مواد اسیدی موجود در برخی از مواد غذایی، داروها، الکل و بازگشت اسید معده به دهان در اشخاص ایجاد می گردد.

2-کاهش ترشح بزاق:

بزاق یک عامل بسیار مهم در حفظ سلامت و پیشگیری از آسیب های دندانی می باشد. کاهش ترشح بزاق می تواند یک عامل آسیب رسان به مینای دندان ها بوده و تخریب آنها را تشدید می نماید.

پوسیدگی های دندانی و آسیب مینای دندانی

باکتری های مولد پوسیدگی دندان ها از جمله عوامل بسیار مهم در بروز آسیب مینای دندانی بوده و به دلیل مصرف بیش از حد شیرینی جات، غذاهای اسیدی، مسواک نزدن های منظم و باقی ماندن ذرات غذایی در لا به لای دندان ها و ترشح اسید توسط باکتری ها ایجاد می گردد.

آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن 

آسیب مینای دندانی و پیشگیری از بروز آن

1-استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب:

مسواک زدن صحیح و اصولی، استفاده از نخ دندان های استاندارد و استفاده درست از آن، می تواند از مینای دندان شما محافظت نموده و ریسک آسیب پذیری آن را کاهش دهد.

2-کنترل رژیم غذایی:

داشتن یک رژیم غذایی مناسب مانند سبزیجات، میوه ها و کاهش مصرف مواد قندی، فست فودها و نوشیدنی های شیرین گازدار نیز در پیشگیری از بروز آسیب ها بسیار موثر خواهد بود.

3-اجتناب از وارد کردن فشار بر دندان ها:

مراقبت از دندان ها به وسیله توجه به نوع خوراکی های مصرفی نیز بسیار اهمیت داشته و پرهیز از خرد کردن مواد غذایی سخت و سفت با دندان ها، مصرف بیش از حد مواد اسیدی و گاز گرفتن اجسام و یا میوه های سفت نیز از عوامل مهم پیشگیرانه به شمار می آیند.

از جمله درمان های موثر در ترمیم این عارضه می توان به درمان های ترمیمی مینای دندان اشاره نمود. در این حالت دندانپزشک زیبایی بسته به میزان تخریب صورت گرفته از روش های مختلف ترمیمی مانند باندینگ و یا روکش استفاده خواهد نمود. فلوراید تراپی نیز در پیشگیری از بروز آسیب های بعدی بسیار موثر بوده، اما باید توجه داشت زیاده روی در انجام آن می تواند نتیجه عکس داشته و آسیب را تشدید نماید.

آسیب مینای دندان و پیشگیری و درمان آن 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *