کامپوریت یا آمالگام - دکتر محمدرضا فرهنگی

کامپوریت یا آمالگام

کامپوریت یا آمالگام

مقایسه ی پرکردگی های فلزی آمالگام و پرکردگی های همرنگ کامپوزیتی

امروزه تقاضای بیماران برای ترمیم دندانهای پوسیده بیشتر پرکردن دندان با مواد همرنگ دندان است چون اظهار می کنند که دوست ندارند در هنگام صحبت یا خنده پرکردگی های تیره در دهانشان دیده شود.

در گذشته به خاطر استحکام آمالگام یا همان مواد فلزی پر کردن دندان دندانهای عقبی به طور معمول با آمالگام ترمیم میشد ولی امروزه با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه ساخت کامپوزیت شده است و با توجه به ارتقا خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این مواد میتوان دندانهای خلفی را با اطمینان و بدون نگرانی از بروز مشکلات با کامپوزیت ترمیم کرد .

مزایای ترمیم کامپوزیت نسبت به آمالگام

1.قابل لمس ترین مزیت کامپوریت زیبایی آن است که وقتی فرد صحبت میکند یا میخندد به نظر میرسد هیچ دندان پوسیده یا ترمیم شده ای ندارد .

2. بر عکس پرکردن با آمالگام که باید بدون توجه به مرز پوسیدگی یک حفره کلاسیک تشکیل داد تا بتوان آن را با آمالگام پر کرد در ترمیم کامپوزیت فقط نواحی پوسیده برداشته میشود و لذا تراش بسیار محافظه کارانه و با حداقل آسیب به نسج سالم میباشد .

3.یکی از مزایای ترمیم کامپوزیت تشخیص راحت و با دید مستقیم پوسیدگی های ثانویه در مرز پرکردگی طی سالهای آینده میباشد . در صورتی که در پرکردگی آمالگام این پوسیدگی ها به دلیل کوروژن فلز در لبه ی پرکردگی با دید مستقیم قابل تشخیص نیستند .

4.در مواردی که دندانی پوسیدگی عمیق دارد در حدی که دیواره نازکی از مرز پالپ دندان باقی مانده است ولی هنوز پالپ یا عصب دندان به بیرون باز نشده است کامپوزیت به علت عدم رسانایی گرما بهترین گزینه ترمیم دندان است . در صورتی که اگر چنین دندانی با آمالگام پر شود به علت فلزی بودن و رسانا بودن حرارتی حتی در صورتی که کف بندی مناسبی هم انجام شده باشد در بسیاری موارد درگیر درد شدید و عوارض ترمیم شدید خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *