راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه | درمان عقب رفتگی لثه | درمان های طب سنتی در عقب رفتگی لثه ها

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه

عقب رفتگی یا همان تحلیل لثه یکی از اصلی ترین عوامل آسیب رسان به ریشه دندان و افزایش ریسک پوسیدگی و از دست رفتن دندان ها می باشد. تحلیل لثه به معنای از دست رفتن بخشی و یا تمامی بافت لثه در یک شخص بوده و می تواند عاملی جهت بیرون آمدن و افزایش ریسک آسیب پذیری در ریشه دندان ها تلقی گردد. این عارضه دلایل بسیار زیادی داشته و توصیه می شود، امر پیشگیری را بر درمان ارجح دانسته و اقدامات لازم به منظور کاهش ریسک ابتلا به تحلیل لثه را به خوبی انجام دهید.

لثه و اهمیت آن در دندانپزشکی

لثه یکی از اعضای بسیار مهم و متاسفانه کم اهمیت در ساختار دهان انسان است. این عضو بافتی منسجم داشته، ریشه و قسمتی از دندان ها را در خود جای داده است. سلامت این عضو به منظور حفظ بهتر و محکم تر دندان ها اهمیت بسیار زیادی داشته و بیماری های مختلف لثه، می توانند سلامت دندان ها را به خطر انداخته و منجر به از دست رفتن آن ها شوند. با اینکه لثه ها و مراقبت از آن ها، اهمیت زیادی برای عموم مردم نداشته؛ اما توجه به آن ها، رنگ آن ها، بررسی بافت آن ها و بیماری های مربوط به لثه یکی از مهمترین شاخه های علوم دندانپزشکی بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. یکی از مشکلات رایج و البته خطرناک مربوط به لثه ها، عقب رفتگی و یا تحلیل لثه ها می باشد.

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه 

عقب رفتگی و یا تحلیل لثه چیست؟

به از دست دادن قسمتی و یا تمامی بافت لثه به دلایل مختلف، تحلیل لثه تلقی شده و منجر به بیرون آمدن بخش های انتهایی و ریشه دندان ها از بافت لثه و افزایش ریسک آسیب پذیری در آن ها می گردد. یکی از مهم ترین آسیب های ایجاد شده برای دندان ها به دنبال تحلیل لثه، افزایش ریسک پوسیدگی های دندانی و بین دندانی در درجات بالا و ریشه های دندان است. ژنتیک، داشتن برخی از بیماری های زمینه ای، نداشتن رژیم غذایی مناسب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله دلایل ابتلا به تحلیل لثه هستند که پیشگیری از بروز آن ها اهمیت بسیار زیادی داشته و راه های گوناگونی خواهد داشت.

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه 

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه چه مواردی هستند؟

در صورت داشتن سابقه ژنتیکی در ابتلا به این عارضه، حتما جهت بررسی و چکاپ به دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید.

اگر احساس درد، سوزش، توده و یا خونریزی دائمی در لثه ها دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

از وضعیت ویتامین ها و مواد معدنی بدن خود مطلع باشید. کمبود ویتامین C و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم در پیشگیری از تحلیل لثه ها بسیار مهم می باشند.

به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید. حتما روزی دو وعده مسواک اصولی و صحیح داشته باشید. توجه داشته باشید که انتخاب دندانه های مسواک اهمیت بسیار زیادی داشته و معمولا توصیه می شود از مسواک هایی با دندانه های نرم و یا متوسط استفاده نمایید.

معجزه نخ دندان را فراموش نکنید. کشیدن نخ دندان از توصیه های اصلی تمامی دندانپزشک ها به منظور پیشگیری از تحلیل لثه بوده و گفته می شود به دلیل خارج نمودن اجسام ریز در لا به لای دندان ها، ریسک ابتلا به مشکلات لثه و دندان را کاهش می دهد.

اگر جنس دندان و یا لثه های شما طوری است که تجمع باکتری های مولد پوسیدگی در آن ها زیاد می باشد، حتما از شوینده ها، خمیر دندان ها و دهان شویه های مناسب استفاده نمایید.

درمان عقب رفتگی لثه به چه روشهایی صورت میگیرد؟

امروزه با توجه به گسترش و وسعت شاخه های مختلف علم دندانپزشکی، بسیاری از بیماری های دهان و دندان در افراد مبتلا درمان گردیده و عمر مفید دندان حفظ می گردد. امروزه چند اقدام اصلی و کلی به منظور درمان تحلیل لثه موجود می باشند که عبارت اند از:

جراحی

در این روش درمانی، مستقیما سراغ لثه ها رفته و سعی می شود بافت از بین رفته و تحلیل یافته آن، با پیوند بخشی از بافت دهان در جای دیگر ترمیم شده و از تحلیل بیشتر آن پیشگیری به عمل آید. اینکار ریشه دندان ها را حفظ نموده و آسیب وارده به آن ها را کاهش خواهد داد.

همچنین بخوانید : جراحی لثه

روش های ترمیمی دندان

این درمان حتما تحت نظر دندانپزشک زیبایی انجام گرفته و در آن، از انواع تجهیزات و روش های ترمیمی مانند کامپوزیت و دیگر مواد به منظور ترمیم و پوشاندن بخش بیرون مانده ریشه دندان ها استفاده می شود.

روش های ترمیم لثه

یکی دیگر از درمان های پرطرفدار تحلیل لثه، ترمیم و پیشگیری از تحلیل بیشتر آن، به وسیله پوشاندن بخش های عقب کشیده لثه توسط کامپوزیت های صورتی رنگ لثه است.

کاهش ریسک پوسیدگی ریشه های دندان

استفاده از برخی مواد مانند فلوراید به منظور کاهش حساسیت ریشه دندان ها و کاهش ریسک پوسیدگی در آن ها، از دیگر درمان های تحلیل لثه به شمار می آید.

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه 

درمان های طب سنتی در عقب رفتگی لثه ها چه چیزهایی هستند؟

درمان های سنتی بسیار زیادی به منظور پیشگیری از بروز این عارضه برای افراد مستعد وجود دارد. ماساژ دادن لثه ها به آرامی، استفاده از محلول آب و نمک، ماساژ دادن لثه ها با روغن های گیاهی مانند روغن کنجد و نارگیل از جمله راه حل های سنتی به شمار می آیند.

همچنین از برای درمان تحلیل لثه از عسل نیز استفاده می شود.

راه های پیشگیری و درمان تحلیل لثه 
  1. فهیمه گفت:

    سلام، من لثه بین دندانهام مقداری تحلیل رفته بطوری که تیزی لثه دربعضی قسمتها از بین رفته، جرمگیری انجام دادم ایا بعداز جرمگیری بازهم تحلیل ادامه پیدا میکنه و اینکه به درمان خاصی نیازه؟

    1. dr_farhangi گفت:

      در صورت بهداشت مناسب تر وجرمگیری سالیانه از پیشرفت آن جلوگیری خواهد شد
      درمان خاصی لازم نیست

  2. sajin گفت:

    سلام
    روز هایی اولی هست که متوجه شدم تحلیل لثه دارم و 16 سالمه
    از اونجایی که والدینم هم این بیماری رو دارن فکر میکنم ژنتیکی باشه و منم دچار این بیماری شدم
    میخواستم بدونم اگر این بیماری ژنتیکی باشه درصد درمانش کمتره؟
    واینکه حتما باید جراحی داشته باشم؟

    هنوز خیلی تحلیل لثه ندارم… اگه بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنم…. و ویتامین های مورد نیاز رو بخورم ممکنه دیگه با تحلیل لثه روبه رو نشم؟

    من دقیق نمیدونم اما از اونجایی که این بیماریم ژنتیکی هست ممکنه در چند سال اینده یا در میانسالی این بیماری رشد کنه؟

    1. dr_farhangi گفت:

      مهمترین دلیل تحلیل لثه بهداشت ضعیف دهان هست
      ژنتیک تاثیر بسیار کمتری دارد
      توصیه میکنم عللاوه بر رعایت دقیق بهداشت دندانهاتون حتما 6 ماه یکبار به دندانپزشکتون مراجعه کنید

  3. پروانه هوشمند گفت:

    سلام خسته نباشید
    آیا لثه بدون جراحی ترمیم میشه ممنونم

    1. dr_farhangi گفت:

      سلام
      بایدببینیم دلیل تحلیل لثه چی هست

  4. فاطمه گفت:

    سلام
    من ۲۹ سالمه تحلیل لثه فک پایین دارم
    یکبار پیوند زدم ولی پیوندم جواب نداده و همچنان تحلیل رفته لثم…نخ دندون میزنم،مسواک میزنم،دهان شویه مخصوص شب به شب میزنم..
    بهم پیشنهاد شده کامپوزیت انجام بدم
    بنظرتون جواب میده و راهی هست برای پیشرفت تحلیل لثه؟

    1. dr_farhangi گفت:

      سلام
      باید ویزیت بشین

    2. dr_farhangi گفت:

      سلام
      توصیه میکنم حضوری ویزیت بشید تا بتونم بعد از معاینه دقیق تر راهنماییتون کنم
      22134272
      22133966

  5. ناردونه گفت:

    سلام آیا تحلیل لثه درد شدید داره ؟من یه دندون بالایی جلو درد و سوزش داشتم پزشک مراجعه کردم گفت تحلیل لثه هست باید خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنی چون ریشه دندانت معلوم شده به آب چایی حساس هست اون خوب شد الان دو روزه درد بسیار شدید در دندان پایینی دارم طوری که فکم شدیدا درد میکنه از ژل دنتوگال استفاه کردم بازم خمیر دندان ضد حساسیت میزنم مسواک عوض کردم آیا اینم تحلیل لثه هست ؟ و اینقدر درد داره ؟چرا همش مینویسه خطا در دیدگاه ؟

    1. dr_farhangi گفت:

      سلام
      برای بررسی غلت درد باید حتما رادیوگرافی داشته باشید و ویزیت بشید
      در مورد تحلیل لثه هم نظر پزشکتون کاملا صحیحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *