مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips | روکش دندان ips چیست؟ | انواع روکش های دندانی

مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips

مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips

روکش دندان یکی از درمان های موثر در حفظ دندان و پیشگیری از تخریب زودرس آن می باشد. روکش های دندانی به شکل فلزی، سرامیکی و یا ترکیبی از هر دو جنس تهیه گردیده و در سطح دندان های آسیب دیده و تخریب شده نصب می شوند. امروزه با پیشرفت روز افزون علم دندانپزشکی، انواع روکش های دندان در لابراتوارهای دندانسازی تهیه شده و در اختیار بیماران قرار داده می شود. یکی از انواع روکش های دندانی پرطرفدار، روکش دندان ips است.

روکش دندان چه کاربردهایی دارد؟

روکش های دندانی علاوه بر کمک به حفظ سلامت و ساختار دندان های آسیب دیده، در حفظ زیبایی ظاهری دندان ها نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برطرف نمودن شکستگی های دندانی، ترک های موجود در سطح دندان ها و بدرنگی های دندانی از اهداف زیبایی دندان ها می باشند. از مهمترین موارد استفاده از روکش دندان، کمک به حفظ ساختار تاج و ریشه دندان ها پس از عصب کشی بوده و به خوبی می تواند جایگزین دندان از بین رفته و آسیب دیده باشد. در این روش درمانی معمولا بخشی از دندان تراشیده شده و بخشی به عنوان پایه برای نگهداری روکش باقی می ماند.

مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips 

انواع روکش های دندانی

به شکل کلی روکش های دندانی با توجه به جنس مواد مورد استفاده در آنها در دو گروه عمده تقسیم بندی می شوند.

1- روکش تمام فلز

نخستین کلاس از روکش های دندانی می باشند که از آلیاژهای ویژه تهیه گردیده و به دلیل ظاهر نازیبایی که ایجاد می نماید، طرفداران کمتری را به خود اختصاص می دهد.

2- روکش های سرامیکی

این نوع از روکش های دندانی، از جنس سرامیک بوده و دارای چهار زیر گروه می باشند. روکش ترکیب سرامیک و فلز ( PFM)، روکش زیرکونیا ( zirconium crowns)، روکش هاى E-Max و روکش های ips از جمله انواع روکش های سرامیکی به شمار می آیند.

روکش دندان ips چیست؟

روکش ips نوعی از روکش های پرطرفدار و مقاوم دندانی است که با استفاده از تکنولوژی نوین مواد دندانی از سرامیک تقویت شده تهیه گردیده و دارای برتری های بسیاری نسبت به انواع دیگر روکش های دندانی است. از مزایا و ویژگی های مثبت این نوع از روکش های دندانی، قابلیت چسبندگی و ممزوج شدگی با سطح دندان ها است که تاثیر به سزایی در ایجاد زیبایی و افزایش طول عمر روکش خواهد داشت. این نوع از روکش دندان به دلیل استحکام و قدرت چسبندگی بسیار زیاد در سطح دندان ها، جهت استفاده در دندان های آسیب دیده با پایه ای کوتاه بسیار مناسب بوده و به منظور پوشاندن سطح دندان های جلو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips 

مزایای روکش ips چیست؟

روکش دندان ips دارای قدرت اتصال بسیار قوی و فوق العاده ای به سطح دندان ها بوده و از این رو طول عمر بیشتری خواهد داشت.
روکش های ips به دلیل رنگ و جنس مواد تشکیل دهنده، از زیبایی بسیار زیادی برخوردار بوده و ظاهری طبیعی به دندان ها می بخشند.
امکان ایجاد تغییر رنگ و انتخاب نوع رنگ در این نوع از روکش های دندانی وجود دارد.
میزان تراش لازم در دندان ها جهت استفاده از این روکش، برابر با سایر موارد استفاده از روکش های دیگر می باشد.
این نوع از روکش های دندان، برای کسانی که به روکش های فلزی حساسیت نشان می دهند، گزینه مناسبی به شمار می آید.

مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips 

معایب استفاده از روکش دندانی ips

متاسفانه روکش های ips در برابر ضربه و صدمات شکننده تر از انواع دیگر روکش ها هستند.
این نوع از روکش ها نسبت به سایر انواع روکش دندانی، گران تر بوده و احتیاج به پرداخت هزینه های بالاتری خواهند داشت.
از این نوع روکش های دندانی در بیشتر مواقع جهت پوشاندن دندان های قدامی استفاده شده و مورد مناسبی برای دندان های آسیا نخواهند بود.

مراقبت و نگهداری از روکش های دندانی

توجه به برخی از اصول و توصیه های بهداشتی و مراقبت از دندان های روکش شده اهمیت بسیار زیادی در افزایش طول عمر دندان ها و روکش های پوشاننده آنها خواهد داشت. از مهمترین توصیه های اولیه در حفظ سلامت روکش دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب است. بهداشت دهان و دندان به کاهش تجمع پلاک ها و باکتری های دندانی کمک نموده و طول عمر روکش را افزایش می دهد. توصیه می شود پس از انجام روکش های دندانی از خوردن غذاهای سفت، میوه های هسته دار، یخ و جویدن ناخن ها و سایر اشیا خودداری نموده و به منظور چکاب وضعیت روکش در دندان به دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید. در پایان باید توجه داشت که قیمت روکش های دندانی بسته به جنس، تعداد و شرایط بیمار متفاوت می باشد.

مزایا و معایب استفاده از روکش دندان ips 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *