کامپوزیت بهتر است یا روکش | کامپوزیت دندان چیست؟ | مزیت های روکش دندان چیست؟

کامپوزیت بهتر است یا روکش

کامپوزیت بهتر است یا روکش

کامپوزیت و روکش دندان هر دو برای زیبایی دندان به کار می‌روند. قبل از اینکه به تفاوت این دو بپردازیم، باید بدانیم که هرکدام چیست و چه کاربردی دارد؟
امروزه افراد بسیار زیادی هستند که دوست دارند وقتی که لبخند می‌زنند دندان های زیبایی داشته باشند. همچنین بخش زیادی از درمان های دندان، جنبه های زیبایی هم دارد. یعنی مثلاً اگر دندانتان دچار شکستگی جزئی شده است، می‌توانید با استفاده از روکش دندان و کامپوزیت دندان شکستگی را درمان کنید و هم دندان های زیبایی داشته باشید.

کامپوزیت بهتر است یا روکش

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از روش هایی است که برای زیبایی دندان استفاده می‌شود. کامپوزیت موادی است که دندان ها را سفید می‌کند. دندانپزشک زیبایی برای ترمیم سطح دندان آن را لایه لایه به دندان اضافه می‌کند.
حتی کسانی که دندان های کوچکی دارند و می‌خواهند دندان های بزرگ تری داشته باشند، می‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند. مراحل کامپوزیت کردن به این صورت است که ابتدا سطح دندان را با ماده اسیدی آماده سپس مواد سفید کننده کامپوزیت را به آن اضافه می‌کند.

کامپوزیت بهتر است یا روکش

روکش دندان چیست؟

روکش که نام دیگر آن تاج است، ضخامت آن تقریباً ص میلی متر بوده و کل دندان را پوشش می‌دهد. روکش دندان جنس های مختلفی دارد که می‌توان به جنس های چینی، پرسلن و آلیاژ فلزی اشاره کرد. از روکش دندان برای از بین بردن رنگ بد دندان استفاده می‌شود.
از دیگر کاربر های روکش دندان به درست کردن دندان های خراب و پوسیده یا ضعیف می‌توان اشاره نمود. روکش دندان طوری بر روی دندان های شما صورت می‌گیرد که متناسب با دندان های دیگرتان باشد.

کامپوزیت بهتر است یا روکش

مراحل انجام روکش دندان چگونه است؟

ابتدا دندان پزشک از دندان شما توسط دستگاه مخصوص، عکس می‌گیرد و سپس از دندان شما قالب تهیه می‌کند. سپس به آزمایشگاه آن را ارسال می‌کند.
برای اینکه بتوانید در این مدت از دندانتان استفاده کنید، تاج موقتی به شما می‌دهد. سپس با ساخته شدن تاج دائمی، آن را بر روی دندان شما می‌گذارد.
وقتی که تاج دائمی آماده شد، تاج موقت برداشته می‌شود و سپس تاج دائمی را قرار می‌دهد و آن را بر روی دندان محکم می‌کند. اگر تاج بر روی دندانتان حرکت کرد و اذیتتان کرد حتماً این نکات را به دندانپزشک خود بگویید.

کامپوزیت بهتر است یا روکش

مزیت های روکش دندان چیست؟

در روش روکش دندان که برای زیبایی دندان استفاده می‌شود، مزیت های دیگری هم دارد. دندان های شما از پوسیدگی حفظ می‌شوند. چون تمام دندان را می‌پوشاند.
روکش یا همان تاج درست مانند دندان های سالم طبیعی خودتان هستند. همچنین از دیگر مزیت های روکش دندان، طول عمر طولانی دارد و نیاز به ترمیم ندارد.از نظر هزینه هم بیمه دندان پزشکی ممکن است بخشی از آن را به عهده بگیرد.

مقاومت کامپوزیت بیشتر است یا روکش دندان؟

در روکش، دندان ها تراشیده می‌شوند سپس روکش بر روی دندان قرار می‌گیرد. اما کامپوزیت بدون تراشیدن دندان، بر روی دندان لایه لایه گذاشته می‌شود. مشخص است که مقاومت روکش خیلی بیشتر از کامپوزیت است. حتی یکی از مزیت های روکش این است که دندان‌ها را مقاوم می‌کند.

کامپوزیت بهتر است یا روکش

کامپوزیت مناسب تر است یا روکش دندان؟

همان طور که با هر دو روش آشنا شدید، کاملاً بستگی دارد که برای دندان شما کدام روش بهتر است. اما اگر دوست نداشته باشید که دندان هایتان تراش بخورد باید از کامپوزیت استفاده کنید. چون در کامپوزیت مردن فقط لایه لایه مواد سفید کننده را به دندان اضافه می‌کنند. اگر کامپوزیت آسیب ببیند، آن را می‌توان ترمیم کرد.
اما اگر مشکلی با تراش خوردن دندانتان نداشته باشید، می‌توانید از روکش دندان استفاده کنید. خوبی روکش دندان این است که استحکام را به دندان می‌بخشد. روکش دندان اگر آسیب ببیند باید کل روکش را عوض کنید و مانند کامپوزیت نمی‌توانید آن را دوباره ترمیم کنید.

کامپوزیت بهتر است یا روکش

هزینه کامپوزیت ارزان تر است یا روکش؟

معمولاً هزینه کامپوزیت نصف روکش دندان است. با این حال که کامپوزیت حدود نیمی از عمر روکش را دارد و نیاز دارید که زود به زود ترمیم کنید.
از سویی دیگر اگر کامپوزیت آسیب ببند شما به راحتی می‌توانید آن را کنار بگذارید اما اگر روکش دندان آسیب ببیند باید یکی دیگر جایگزین آن کنید و چون دندان تان قبل از آن تراشیده شده است، راه دیگری جز جایگزین کردن ندارید.
برای انتخاب کردن این که کامپوزیت بهتر است یا روکش باید ابتدا از دندان پزشک خود بپرسید. بسته به درمان کردن و حتی برای زیبایی ظاهری دندان باید به توصیه های دندان پزشک توجه کنید.
از طرفی اگر نمی‌خواهید دندان‌های اصلی‌تان تراشیده شود، کامپوزیت را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید مدت زیادی دندان‌هایتان زیبا و مقاوم باشند از روکش دندان استفاده کنید. البته به خود شما هم بستگی زیادی دارد که چگونه از آن‌ها مراقبت کنید. اگر از روکش دندان به خوبی نگه‌داری نشود، ممکن است عمری کمتر از کامپوزیت کند.
کامپوزیت و روکش هر دو جنبه زیبایی دارد. فقط باید ببینید با کدام احساس بهتری دارید و همچنین هزینه کدامیک را می‌توانید پرداخت کنید. این‌ها از عواملی است که باید به آن توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کامپوزیت دندان و … با مراجعه به دندانپزشک زیبایی دکتر محمدرضا فرهنگی میتوانید با مشاورین ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *