کامپوزیت دندان در دوران بارداری | مشکلات کامپوزیت های دندانی در دوران بارداری

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

یکی از نگرانی های اصلی مادران باردار در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول این دوره، انجام روش های مختلف زیبایی و اصلاح طرح لبخند است. کامپوزیت دندان در دوران بارداری یکی از مهم ترین خدمات زیبایی دندان می باشد که بسیاری از مشکلات ظاهری دندان را برطرف نموده و تاثیر فوق العاده ای در اصلاح طرح لبخند خواهد داشت. انجام چکاب های دوره ای و توجه به سلامت دهان و دندان در دوره بارداری اهمیت بسیار زیادی داشته و توصیه می شود پیش از بارداری از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل نمایید.

کامپوزیت دندان چیست؟

امروزه رسیدگی به سلامت و زیبایی دندان ها یکی از الویت های اصلی و بسیار مهم در زندگی افرادی است که به زیبایی خود اهمیت داده و از تاثیر فراوان دندان ها بر زیبایی ظاهری خود آگاه هستند. کامپوزیت دندان در انواع مختلف آن، یکی از روش های نسبتا کم خطر در اصلاح طرح لبخند بوده و قادر به برطرف نمودن شکستگی، ترک، پریدگی و تغییر رنگ دندان ها در افراد مراجعه کننده می باشد. کامپوزیت های دندانی، ترکیباتی خمیری شکل، متناسب با رنگ دندان و مقاوم در برابر تغییرات محیطی هستند که توسط دندانساز با استفاده از مواد مختلف در لابراتوارهای دندانی آماده سازی شده و به وسیله دندانپزشک متخصص در تعداد جلسات مختلف بسته به وضعیت دندان های بیمار بر سطح دندان های آسیب دیده نصب گردیده و طرح لبخند را زیباتر می نمایند.

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از مهمترین دوران زندگی خانم های جوان بوده و احتیاج به مراقبت های اصولی و ویژه جهت حفظ سلامت مادر و جنین خواهد داشت. تا چندین سال گذشته، انجام تمامی اقدامات دندانپزشکی در این دوره ممنوع بوده و تحمل مشکلات دهان و دندان در موارد جدی، مشکلی غیرقابل تحمل و زجرآور تلقی می گردید. خوشبختانه امروزه درمان ها و روش های نوین بسیار زیادی در علم دندانپزشکی، این مشکلات را تا حد بسیار زیادی مرتفع نموده و دغدغه های خانم های باردار در این خصوص را تسکین بخشیده است.

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

شرایط کامپوزیت دندان در دوران بارداری

یکی از خدمات پرطرفدار زیبایی و اصلاح طرح لبخند در دوران بارداری، کامپوزیت دندان در انواع مختلف است. توصیه می شود در خصوص انجام این روش بسیار محتاط بوده و معاینه های پیش از انجام را دقیق انجام دهید. کامپوزیت دندان در صورت نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، انجام ترمیم های سطحی، احتیاج به ماده بی حسی و جرمگیری های دندانی، در دوران بارداری خطرناک بوده و توصیه می شود این درمان را به بعد از زایمان موکول نمایید.

مشکلات زمینه ای در دوران بارداری

داشتن مشکلات زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، کم کاری و یا پرکاری تیروئید از خط قرمزهای انجام خدمات غیر ضروری دندانپزشکی مانند کامپوزیت دندان بوده و در برخی موارد، مشکلات جدی و جبران ناپذیری ایجاد خواهد نمود.

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

مشکلات کامپوزیت های دندانی در دوران بارداری

1- سه ماهه نخست بارداری:

سه ماهه اول بارداری از مهمترین مراحل این دوره به شمار آمده و به دلیل حساسیت جنین به مواد شیمیایی راه یافته به خون مادر، توصیه می شود در صورت غیرضرور بودن، از انجام تمام اقدامات دندانپزشکی و روش های اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت دندان اجتناب نموده و به سلامت جنین خود اهمیت دهید. در این دوره، تحریک دهان و دندان با استفاده از مواد و ترکیبات شیمیایی، منجر به ایجاد تهوع، استفراغ و بی اشتهایی بیشتر شده و منجر به ایجاد مشکلات تغذیه ای برای مادر می نماید. در صورت بروز مشکلات جدی در این دوره، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت نموده و سپس به دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید.

2- سه ماهه دوم بارداری:

این مرحله، بهترین دوره جهت انجام خدمات دندانپزشکی و در موارد خاصی، کامپوزیت دندان است. در این دوره به ویژه در انتهای سه ماهه دوم بارداری، تمامی اندام های جنین شکل گرفته و خطر کمتری سلامتی جنین را تهدید می نماید. در صورت تایید پزشک زنان و زایمان و وضعیت عمومی مادر، عدم وجود مشکلات زمینه ای، عدم آلرژی به مواد شیمیایی مختلف و عدم نیاز به بیهوشی و بی حسی های دراز مدت، می توان کامپوزیت دندان را در دو یا سه جلسه انجام داده و مشکلات دندان را برطرف نمود.

3- سه ماهه آخر بارداری:

در این دوره به دلیل تکامل جنین و افزایش وزن مادر، نشستن و دراز کشیدن های طولانی مدت برای مادر بسیار دشوار بوده و منجر به ایجاد کمر درد، شکم درد و گرفتگی عضلانی خواهد شد؛ از این رو توصیه می شود در این دوره نیز از انجام خدمات غیر ضروری اجتناب نموده و آن ها را به بعد از زایمان موکول نمایید.

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

مراقبت های دندانی در دوران بارداری

کامپوزیت دندان از جمله روش های مورد نیاز به منظور برطرف نمودن مشکلات ظاهری دندان ها و حفظ ساختار آسیب دیده آن ها می باشد. از این روش، جهت کاهش آسیب های ناشی از پوسیدگی های دندانی و ایجاد نظم ظاهری در آن ها انجام می شود. در صورت عدم امکان برخورداری از کامپوزیت در دندان های آسیب دیده، به ویژه در دوران بارداری، می توان از روش های جاگزین مانند کامپوزیت وینر استفاده نموده و از تخریب دندان تا پایان بارداری پیشگیری نمود. جهت انجام کامپوزیت و دیگر فرآیندهای ترمیمی دندان در دوران بارداری توصیه می شود به دندانپزشک زیبایی با تجربه مراجعه نموده و از انجام این اقدامات در کلینیک ها و موسسات غیر معتبر اجتناب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *