تارتار دندان | تارتار دندان چیست و چرا بوجود می آید؟ | درمان خانگی تارتار دندان چیست؟

تارتار دندان

تارتار دندان

تارتار دندان متفاوت از پلاک‎های دندانی است. تارتار در نتیجه ایجاد پلاک بر روی دندان ظاهر می‎شود. از نظر تخصصی به آن کلکولوس دندانی ( Dental calculus ) گفته می‏شود. لبخند به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در برخورد اول و معاشرت‎های اجتماعی است. در این شرایط منظم و تمیز بودن دندان‎ها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت. علاوه بر زیبایی، تمیز بودن دندان‎ها شرایط پزشکی مناسبی را برای فرد نیز بوجود خواهد آورد. پلاک و کلکولوس از جمله مشکلاتی است که زیبایی و بهداشت دندان را مختل خواهد کرد.

تارتار دندان

تارتار دندان چیست و چرا بوجود می آید؟

پلاک‎ها مواد چسبنده‎ایی هستند که در راستای خط لثه تشکیل شده و سطح دندان را فرا می‎گیرند. رعایت بهداشت دهان و دندان از بروز آن جلوگیری خواهد کرد. همچنین پیشنهاد می‎شود تا همواره از نخ و یا خلال دندان برای خارج کردن ذرات اضافی غذا استفاده شود. چنانچه پلاک‎ها به درستی از سطح دندان پاک نشوند، باعث بوجود آمدن تارتار دندان خواهند شد. جنس تارتارها از مواد معدنی است، نسبت به پلاک قویتر بوده و به سختی از سطح دندان پاک می‎شوند. تارتار هنگامی تشکیل می‎شود که باکتری‎های موجود در دهان با پروتئین‎ها و سایر ذرات غذایی باقی مانده ترکیب شده و در همان محل باقی می‎مانند. این عارضه در افراد به شکل‎های متفاوت بروز خواهد کرد. این امر به این دلیل است که باکتری‎ها همواره در فضای دهان در حال شکل‎گیری هستند.

آیا تارتار دندان باعث بروز بیماری لثه می‎ شود؟

چنانچه تارتار دندان به درستی برداشته نشود، زمینه برای بروز بیماری و التهاب لثه‎ها فراهم خواهد شد. در این حالت احتمال دارد فرد در ناحیه لثه دچار سوزش، تورم و خونریزی شود. کلسیفیکاسیون تارتار منجر به عارضه پریودنتیت ( التهاب بافت پیرامون دهان) می‎شود که حتی از بیماری لثه نیز جدی‎تر است. در این حالت بین دندان و لثه چرک بوجود خواهد آمد. این امر منجر به شل شدن دندان شده و جویدن را دردناک خواهد کرد. همچنین در این حالت فرد از بوی بد دهان نیز رنج خواهد برد. در این حالت با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز، بوی بد دهان رفع نخواهد شد. همچنین پریودنتیت بروز ناراحتی‎های قلبی را افزایش خواهد داد.

تارتار دندان

چگونه می توان از ایجاد تارتار دندان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از کلکولوس دندانی، لازم است تا از ایجاد پلاک بر سطح دندان جلوگیری نمایید. پلاک می‎تواند ظرف چند ساعت به تارتار تبدیل شود، به همین دلیل است که توصیه می‎شود تا روزانه اقدام به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمایید. برای این منظور به نکات زیر دقت کنید:
روزانه دو بار دندان‎های خود را مسواک بزنید. برای هر نوبت باید حداقل دو دقیقه زمان در نظر بگیرید. همچنین باید نحوه صحیح مسواک زدن را نیز رعایت نمایید.
برای تمیز کردن دندان‎ها حتما از مسواک مناسب استفاده نمایید. مهم نیست مسواک دستی باشد و یا از انواع خودکار. نوع الیاف بکار برده شده در آن و شکل مسواک، در از بین بردن پلاک‎های دندانی و در نتیجه تارتار دندان موثر خواهد بود. اما براساس تحقیقات، مسواک‎های خودکار توانایی بیشتری در از بین بردن پلاک‎ها دارند. با این حال، صحیح مسواک زدن، بیش از هر فاکتور دیگری در از بین بردن جرم‎های دندانی موثر خواهد بود.
هنگام مسواک زدن، زاویه آن را به درستی رعایت کنید. برای این منظور لازم است تا یک زاویه 45 درجه بین مسواک و دندان داشته باشید.
در طول روز و بعد از هر وعده غذا، از نخ دندان استفاده نمایید.
نوع خمیر دندان نیز می‎تواند تاثیر مثبتی بر بهداشت دهان و دندان داشته باشد. برای این منظور پیشنهاد می‎شود از خمیر دندان‎های حاوی فلوراید استفاده نمایید. همچنین برخی از خمیردندان‎ها با هدف از بین تارتار طرحی شده‎اند.

آیا سیگار باعث بروز تارتار دندان خواهد شد؟

افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض تارتار دندان قرار دارند. در این صورت مینای دندان بیش از هر زمان دیگری در معرض لک شدن قرار خواهد گرفت. دخانیات خطر عفونت دندان‎ها را افزایش خواهد داد و لثه‎ها بیش از هر زمان دیگر در معرض التهاب قرار می‎گیرند.

تارتار دندان

درمان خانگی تارتار دندان چیست؟

با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی اقدام به از بین بردن پلاک و تارتار دندان می‎شود. برای این منظور از موادی مانند جوش شیرین استفاده خواهد شود.
جوش شیرین ماده‎ایی موثر برای از بین بردن، جرم و پلاک‎های دندانی است. این ماده خاصیت قلیایی داشته و از مینای دندان در برابر اسیدها محافظت خواهد کرد. برای این منظور می‎توانید آن را با مقداری آب ترکیب کرده تا حالت خمیری به خود بگیرد، سپس از آن استفاده نمایید. این ماده خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد، به همین دلیل از پوسیدگی دندان به طور موثری جلوگیری خواهد کرد. از دیگر مزایای جوش شیرین می‎توان به توانایی این ماده به از بین بردن بوی دهان اشاره کرد. البته توصیه می‏شود تا در هفته بیش از دوبار از این محلول استفاده نشود.

برای اینکه دندانی زیبا داشته باشید می توانید به دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید تا شما را با بهترین روش های زیبایی آشنا کنند تا لبخندی زیبا داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کامپوزیت دندان، لمینت دندان و … با مشاورین ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *