آیا جویدن آدامس مفید است | فواید جویدن آدامس بعد از غذا| تاثیر آدامس بر روی دندان

آیا جویدن آدامس مفید است؟

آیا جویدن آدامس مفید است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا جویدن آدامس مفید است؟ پاسخ بله است چرا که جویدن آدامس میتواند از پوسیدگی دندان چلوگیری کند. البته که آدامس جویدن هم حد و اندازه معمول دارد، نبایستی مثل هر چیز دیگری در مصرف آن زیاده روی کرد. در واقع آدامس را یک دندانساز آمریکایی اختراع کرد که محصول را به نام او آدامز یا آدامس نامگذاری کردند.

اما اگر میخواهید از فواید ادامس جویدن بهره مند شوید حتما نوع بدون قند آن را انتخاب کنید. در آدامس های بدون قند شیرین کننده هایی مثل آسپارتام، مانیتول، زایلیتول و سوربیتول استفاده شده است. این نوع شیرین کننده ها فاقد شکر هستند.

فواید جویدن آدامس بعد از غذا

کاهش احتمال پوسیدگی دندانها

چنانچه بعد از میل کردن غذا تا 20 دقیقه از آدامس بدون قند استفاده کنیدباعث ترشح بزاق در دهان میشود. همچنین باعث میشود قند و باکتری روی دندان ها از بین بروند.

توجه کنید به هیچ عنوان جویدن آدامس نمیتواند راهکاری برای حذف مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و یا مصرف دهانشویه باشد.

ترشح بزاق دهان

جویدن آدامس میتواند باعث ترشح بیشتر بزاق دهان شود.

خوشبو شدن دهان

آدامس ها به دلیل ترکیباتی مثل نعنا میتوانند باعث خوشبو شدن دهان شوند.

استحکام مینای دندان

اگر در آدامسی که استفاده میکنید ماده ای به نام Recaldent وجود داشته باشد میتواند مواد معدنی به دندان شما برساند.همچنین باعث محکم شدن مینای دندان و کاهش احتمال پوسیدگی دندان شود.

فواید جویدن آدامس

آیا جویدن آدامس تنها بر روی دندان ها تاثیرگذار است؟

جویدن آدامس بر روی سایر اعضای بدن هم تاثیراتی دارد که از بین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

جویدن آدامس و کالری سوزی

جویدن آدامس میتواند تا 5 برابر ضربان قلب را افزایش دهد و متواند تا 12 کیلو کالری را در یک ساعت بسوزاند.

جویدن آدامس و کاهش استرس

آدامس میتواند باعث کاهش استرس شود.جویدن آدامس در اشخاصی که قصد ترک سیگار را دارند  به شدت کمک می کند و باعث تمرکز و افزایش قدرت یادگیری می شود.

جویدن آدامس وبهبود بیمارانی که جراحی انجام داده اند

برای افرادی که جراحی روده انجام داده اند پزشکان توصیه میکنند که آدامس بجوند. تا باعث تحریک روده شود و به درمانشان میتواند کمک کند.

کلام آخر

با وجود مواردی که برای فواید جویدن آدامس در این مقاله عنوان کردیم در نظر داشته باشید که جویدن آدامس هم میتواند خطرات و مضراتی را نیز داشته باشد. مثلا مصرف زیاد آدامس میتواند باعث اختلالاتی در فک شود. چون یک جهت از فک درگیر آن می شود.

همچنین تمامی مواردی که ذکر شد در شرایطی که آدامس بدون قند یا همان suger free استفاده شود صدق می کند. اگر میخواهید دچار پوسیدگی دندان نشوید:

  • حداقل بایستی روزانه دوبار در روز مسواک بزنید
  • یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید
  • در طول هفته 2 تا 3 روز هم میتوانید از دهانشویه استفاده کنید.

البته که داشتن لبخند زیبا میتواند یکی از آرزوهای هر فردی باشد پس موارد بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید و هر 6 ماه یکبار به دندانپرشک مراجعه کنید. ما در کلینیک دندانپزشکی دکترمحمدرضا فرهنگی پذیرای شما عزیزان هستیم و میتوانید برای دریافت نوبت دندانپزشکی علی الخصوص در موارد زیبایی دندان از جمله لمینت دندان و کامپوزیت دندان با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *