عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو | تاثیر کامپوزیت دندان بر روی لبخند شما

عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

کامپوزیت دندان به‌ خصوص دندان‌های جلو چند سالی است که به‌ شدت پرطرفدار شده است. افرادی که به زیبایی خود بها می‌دهند و برایشان با اهمیت است که دندان‌هایشان زیباتر باشد معمولا بیشتر به کامپوزیت دندان اقدام می‌کنند. کامپوزیت دندان بر روی زیبایی چهره و به‌ویژه زیبایی لبخند تاثیر بسیاری می‌گذارد. امروزه افراد زیادی برای زیباتر شدن، یک دست شدن رنگ و فرم دندان‌ها از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند. اما شاید برای شما سؤال باشد که کامپوزیت دندان دقیقا چیست و چه تغییری در دندان‌ها صورت می‌گیرد؟

عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

تاثیر کامپوزیت دندان بر روی لبخند شما

کامپوزیت دندان از روش‌های درمانی بدون عوارض جانبی است که برای زیبایی لبخند و تغییر در ساختار دندان و زیباتر شدن حالات دندان است. با استفاده از کامپوزیت دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک‌خورده یا سیاه شده ترمیم می‌شود و دندان‌ها جلوه زیباتری می‌گیرند. معمولا کامپوزیت دندان بر روی دندان‌های جلو انجام می‌شود و در کنار محاسن بسیارش عوارضی نیز دارد که هرچند بسیار اندک است و با آگاهی می‌توان آنها را برطرف کرد.
به‌طورکلی کامپوزیت دندان نام موادی خمیر مانندی است که دندان‌پزشک با استفاده از آن دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک‌خورده یا سیاه شده را ترمیم می‌کند. کامپوزیت‌های دیگری نیز وجود دارد که کامپوزیت ونییر نام دارد و بیشتر برای دندان‌های جلویی کاربرد دارند و برای دندان‌های جلویی است که فاصله داشته و یا دچار لب‌پریدگی شده‌اند. این کامپوزیت علاوه بر ساختار دندان آن را سفید هم می‌کند و هیچ تراشی روی دندان ایجاد نمی‌کند. باتوجه به اینکه کامپوزیت دندان‌هایی با ساختار نامتناسب را نظم می‌بخشد به ارتودنسی فوری هم شهرت دارد. نسل جدید کامپوزیت‌های زیبایی طول عمر بیشتری دارند و شیوه نصب و اجرای آن بر روی دندان‌ها ساده‌تر و سریع‌تر است.

عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

آشنایی با عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

کامپوزیت در کنار تمام مزایا و محاسنش و باتوجه به پیشرفت چشمگیر دندانپزشکی اما برخی عوارض نیز دارد که لازم است پیش از اقدام به کامپوزیت کردن دندان‌هایتان آن را بدانید. کامپوزیت که معمولا برای دندان‌های جلو که با کامپوزیت ونیر انجام می‌شود که سریع و بدون درد بوده و برخلاف ارتودنسی فرد را با دشواری روبه‌رو نمی‌کند بااین‌حال برای افرادی که به‌تازگی از ونیر کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های استفاده می‌کنند درد و ناراحتی جزئی به‌طوری‌که بیماران هنگام خوردن غذا ممکن است درد بیشتری احساس کنند و در برخی موارد نادر تورم و کبودی در لثه‌ها مشاهده و توسط فرد گزارش‌شده است. این درد موقتی است و ممکن است بسیاری نیز درگیر آن نشوند و به‌طورکلی این درد بیشتر از دو هفته نخواهد بود. هم‌چنین برخی از بیماران بعد از کامپوزیت دندان‌های جلویی اعلام کرده‌اند که دندان‌های جلوی‌شان به غذاهای سرد و گرم حساس شده است. دندان‌پزشکان برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو مسکن‌های مناسب و داروهای ضدالتهاب تجویز می‌کنند تا فرد دچار مشکل نشده و پس از مدتی بدون هیچ مشکلی از دندان‌های کامپوزیت شده خود لذت ببرد.

عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو چه کنیم؟

معمولا پس از کامپوزیت دندان‌ها در هر روشی دندانپزشک زیبایی موردنظر خود به شما دستورالعملی می‌دهد تا در طول دوره با انجام آن هم از کامپوزیت دندان خود مراقبت کرده و هم عوارض کم‌تری از کامپوزیت را شاهد باشید.
ازجمله مهم‌ترین دستورالعمل‌های دندان‌پزشکان برای جلوگیری و یا کاهش عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو می‌توان به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، نوشیدن آب کافی بعد از هر وعده غذایی، خودداری از گاز زدن و جویدن غذاهای سفت به‌خصوص در چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان و عدم مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای اسیدی اشاره کرد. درصورتی‌که به این توصیه‌ها عمل کنید نتیجه کامپوزیت دندانتان فوق‌العاده‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنید خواهد بود.
اگر احساس درد و ناراحتی شما بعد از کامپوزیت دندان زیاد است که نمی‌توانید به‌درستی غذا بخورید و زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار داده دندانپزشک چند روز اول داروهای مسکن تجویز می‌کند تا زمانی که لثه و دندان‌ها به کامپوزیت عادت کند. درصورتی‌که درد، سوزش، تورم یا کبودی بیشتر از دو هفته طول کشید و ادامه‌دار بود؛ حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید.
معمولاً احساس درد و ناراحتی بعد از کامپوزیت دندان حداکثر طی دو هفته برطرف می‌شود. درصورتی‌که درد ادامه داشته باشد و یا بدتر شود؛ احتمالا به یکی از دلایل زیر است.

عوارض کامپوزیت دندان‌های جلو

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

اگر دندان‌هایتان بعد از کامپوزیت حساس شده یکی از دلایلش می‌تواند پاکسازی دندان‌ها توسط دندان‌پزشک باشد. اگر پلاک و ذرات غذایی بسیار زیادی روی دندان‌های شما تجمع یافته و دندانپزشک پیش از نصب کامپوزیت، آن‌ها را تمیز کرده باشد؛ احتمال دارد بعد از نصب کامپوزیت دندان‌ها تا مدتی به غذاهای سرد و گرم حساس شود. دندان‌پزشکان درصورتی‌که تشخیص دهند دلیل ادامه‌دار بودن حساسیت دندان شما پاکسازی دندان‌هاست خمیردندان‌های مناسب و ضد حساسیت معرفی می‌کنند و داروهایی نیز تجویز می‌کنند تا این حساسیت از بین برود.
اما دومین موردی که ممکن است دلیل بر ادامه‌دار شدن درد و یا حساسیت در دندان کامپوزیت شده باشد این است که رزین کامپوزیت باکیفیت و مرغوبی برای کامپوزیت دندان شما استفاده‌نشده است. درصورتی‌که مواد کامپوزیت کیفیت پایینی داشته باشند؛ به‌خصوص در دندان‌های جلویی، حساسیت بیشتری به دما احساس خواهد شد؛ بنابراین در مراجعه به دندانپزشک برای کامپوزیت دندانتان دقت کنید و از او بخواهید که از مرغوب‌ترین مواد برای کامپوزیت دندان استفاده کند.
اما نکته آخری که ممکن است سبب طولانی‌تر شدن حساسیت و درد در دندان‌های شما شده باشد خود شما هستید. بله خود شما با مراقبت نکردن از دندان‌هایتان پس از کامپوزیت و گوش ندادن به توصیه‌های دندان‌پزشکتان می‌تواند دلیل حساسیت و درد بیشتر دندان کامپوزیت شده‌تان باشید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که در انجام دستورالعمل‌های توصیه‌شده توسط پزشک سهل‌انگار نباشید و آن‌ها را جدی بگیرید.
دستورالعمل‌ها را موبه‌مو اجرا کنید و آن را بی‌اهمیت ندانید. بی‌توجهی به دستورالعمل‌های دندانپزشک پس از کامپوزیت علاوه بر از بین رفتن کامپوزیت دندانتان می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری نیز بر روی دندان‌های دیگرتان و طول عمر آن‌ها بگذارد. کامپوزیت دندان هم برای زیباتر شدن و اصلاح لبخند و هم برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان توصیه می‌شود. برای اینکه دندان‌های خود را کامپوزیت کنید حتما ابتدا با دندان‌پزشک خود مشورت کرده و بعد اقدام به کامپوزیت دندان‌کنید. دندان‌پزشکان پیش از کامپوزیت دندان‌ها معمولا اقدامات درمانی برای حفظ کامپوزیت دندان‌ها انجام می‌دهند. کامپوزیت دندان با بهترین مواد و زیر نظر دندان‌پزشکان مجرب می‌تواند بر زیبایی و سلامت دندان‌های شما بیش‌ از پیش کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *