لمینیت یا کامپوزیت - دکتر محمدرضا فرهنگی

لمینیت یا کامپوزیت

لمینیت یا کامپوزیت

تفاوت کامپوزیت و لمینیت چیست و کدامیک بهتر است ؟

اصولا این سوال که کامپوزیت بهتر است یا لمینت سوال اشتباهی است ، چون هر کدام در موارد خاص برای بیمار باید تجویز شود که تشخیص آن بر عهده ی دندانپزشک و پس از مشورت با بیمار است .
آن چیزی که مردم به آن لمینت می گویند ، لمینیت های فول پرسلن می باشد و آنچیزی که مردم کامپوزیت می گویند در واقع ونیرهای کامپوزیتی است .

ونیر کامپوزیتی چیست؟

ونیرهای کامپوزیتی مستقیما توسط دندانپزشک در دهان طراحی و ساخته میشود ولی لمینیت های پرسلنی پس از تراش و قالبگیری دندان ها در لابراتور ساخته می شوند .
ونیرهای کامپوزیتی ارزان تر هستند ، استحکام کمتر دارند و در مقابل سایش ضعیف هستند .

ونیرهای کامپوزیت رنگ پذیر هستند و به مرور زمان رنگ مواد غذایی و دخانیات را به خود جذب میکنند در صورتیکه لمینت های سرامیکی در کوره پخته میشوند و ضد رنگ پذیری هستند .

برای کامپوزیت ونیر معمولا نیازی به تراش دندانها نیست و یا تراش حداقل لازم است ولی باید به این نکته توجه داشت که هر نوع مشکل زیبایی در طرح لبخند یا همان smile design با کامپوزیت ونیر و بدون تراش دندان ، قابل اصلاح نمی باشد و در بسیاری موارد بهتر است اول مشکلات شدید با تراش تخصصی دندانها اصلاح شوند و با لمینیت پرسلنی زیبایی تامین شود.

برای اصلاح طرح لبخندِ خود که درمانِ انجام شده قرار است یک عمر همراه شما باشد ، حتما از یک دندانپزشک زیبایی مجرب کمک بگیرید و در واقع انتخاب درست دندانپزشک مهمترین مرحله درمان زیبایی شما می باشد .

  1. هانیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر تو لمینت سرامیکی دندونا تراش نمیخوره؟ و اینکه مقاومتش چقده؟

    1. dr_farhangi گفت:

      سلام
      در لمینیت سرامیکی دندانها باید به ضخامت لمینیت نراش بخورند که البته بسیار کم حدود نیم تا 0/7 میلیمتر هست وتبحر دندانپزشک بسیار در این تراش ظریف مهم میباشد
      مقاومت آن بسیار بالاست

    2. dr_farhangi گفت:

      باید یه تراش حداقلی در حد چهاردهم میلیمتر بخورن
      مقاومت بالایی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *