انواع کامپوریت دندان |بهترین نوع مدل و مارک و مواد های کامپوزیت دندان در سال 1400

آشنایی با انواع کامپوزیت دندان

آشنایی با انواع کامپوزیت دندان

داشتن دندان هایی زیبا تاثیر بسیار زیادی در چهره دارد و همچنین لبخند زیبا نیز باعث جذابیت هرچه بیشتر چهره می شود. امروزه بسیاری از مردم برای یکدست شدن فرم و رنگ دندان ها و همچنین زیباتر شدن و سفید شدن دندانهایشان از کامپوزیت دندان بهره می برند.  کامپوزیت دندان روشی درمانی بدون هیچگونه عوارض برای زیبایی دندان ها می باشد که دندانپزشک زیبایی با کمک این روش دندان های شکسته، پوسیده، سیاه شده و یا ترک خورده را ترمیم می کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله با کامپوزیت و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

کامپوزیت دندانی

به طور کلی امروزه یکی از موارد پرکاربرد در دنیای پزشکی کامپوزیت ها هستند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. کامپوزیت دندان در واقع به موادی خمیر شکل گفته می شود که با استفاده از این روش دندان های آسیب دیده را ترمیم می کنند و باعث داشتن لبخندی زیباتر می شوند.

همچنین بخوانید: کامپوزیت دندان چیست؟

بهترین انواع کامپوزیت دندان مدل ها و مارک ها

از انواع کامپوزیت دندان می توان به کامپوزیت مخصوص ونیر دندان، کامپوزیت ماکروفیل، کامپوزیت میکروفیل، کامپوزیت هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید اشاره کرد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

کامپوزیت مخصوص ونیر دندان

نوعی از درمان با کامپوزیت دندانی به اسم کامپوزیت ونیر وجود دارد که کاربرد و زیبایی بسیاری دارد و اکثر افراد برای قسمت جلویی دندان ها که دچار فاصله یا ترک شده اند، استفاده می کنند. ظاهر افراد با این روش زیبایی تغییر قابل توجهی خواهد داشت. درمان و زیباسازی توسط ونیر کامپوزیت باعث سفید شدن دندان ها می شود بدون آنکه هیچ تراشی روی دندان ها انجام شود و آسیبی به دندان ها برساند. بعضی وقت ها به این روش ارتودنسی فوری هم می گویند. کامپوزیت ها از ترکیب ذره های فیلر به وجود می آیند که مقاومت خوبی دارند. کامپوزیت ونیر از ترکیبی خمیر مانند به وجود می آید که با امواج نوری و همچنین طول موج خاص سفت شده است. نسل جدید کامپوزیت ها علاوه بر اینکه دوام و استحکام بالایی دارند هیچگونه تخلخلی ندارند و خیلی خوب پولیش می شوند و همچنین طول عمر آنها هم بیشتر شده است. ونیرها از مواد همرنگ دندان ساخته می شوند تا عیب و ایرادهای دندان را برطرف کنند.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این مدل کامپوزیت چند دهه قبل وارد عرصه پزشکی شد و دارای ذرات 10 تا 15 میکرومتری می باشند. ذره های کامپوزیت ماکروفیل در مقایسه با انواع کامپوزیت دیگر درشت تر هستند که این درشت بودن ذره ها دوام و مقاومت مواد را بالا می برند ولی انجام ترمیم را سخت تر می کنند.

کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت میکروفیل دارای ذرات کوچکتر از 100 نانومتر هستند و همین موضوع باعث شده انجام پولیش بسیار راحت انجام شود و بخش ترمیم شده توسط میکروفیل کاملا یکدست و صاف باشد. اما این نوع کامپوزیت نسبت به کامپوزیت ماکروفیل دوام و استحکام کمتری دارد.

کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

بعضی از ذرات این نوع کامپوزیت ها در محدوده 10 تا 15 میکرومتر هستند و بعضی دیگر در محدوده 40 متر می باشند. میکروهیبرید و نانو هیبرید ها هر دو در گروه کامپوزیت های هیبرید می باشند که محدوده ذرات آنها از 100 نانومتر کمتر هستند. از مزیت های این نوع از انواع کامپوزیت ها می توان به افزایش مقاومت آنها در برابر ساییدگی و دوام و استحکام بالا اشاره کرد. ولی یکی از معایب آنها این است که با گذشت زمان زیبایی خود را از دست خواهند داد.

نانو کامپوزیت

یکی دیگر از انواع کامپوزیت ها، نانو کامپوزیت است که برای رفع مشکل های موجود در کامپوزیت های هیبریدی استفاده می شوند. اندازه ذره های این مدل کامپوزیت 20 نانومتر است و در برابر ساییدگی مقاومت خوبی دارند. نانو کامپوزیت همچنین قابلیت پولیش خوبی دارند و برای ترمیم دندان های عقبی هم کاربردی مهم دارند.

کامپوزیت دندان

انواع مارک کامپوزیت دندان

بهترین مارک کامپوزیت دندان در ایران از برندهای امریکایی یا ژاپنی هستند. که بسته به نوع آنها قیمتشان هم متغیر خواهد بود.از مارکهای خوب امریکایی میتوان به 3M , Bisco ، Cosmedent  اشاره کرد.از مارکهای کاپوزیت ژاپنی نیز میتوان به Gradia Direct ، Geanial و kuraray اشاره کرد.

البته آنقدر که انتخاب دندانپزشک مجرب زیبایی در قیمت کامپوزیت ونیر تاثیر دارد، نوع کامپوزیت موثر نیست !
مضاف بر اینکه یک دندانپزشک زیبایی مجرب و با سابقه ی کاری مطمئن ، قطعا از یک برند معتبر کامپوزیت استفاده میکند !

روش مراقبت از دندان های کامپوزیت شده

  • برای مراقبت هرچه بیشتر از دندان ها باید به صورت مرتب مواک زد.
  • مسواک به تنهایی نمی تواند نظافت تمام فاصله های بین دندانی را انجام دهد پس بهتر است که از نخ دندان استفاده شود.
  • حتما به این نکته توجه کنید که خوردن غذاهای سفت می توانند به دندان های کامپوزیت شده، آسیب زیادی وارد کنند و همچنین آنها را دچار سابیدگی کنند.
  • بعد از خوردن نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه و یا غذاهایی که دارای مواد رنگی هستند دندان های خود را مسواک بزنید، به این علت که کامپوزیت ها خاصیت رنگ پذیری دارند و ممکن است دچار تغییر رنگ شوند.

مراحل کامپوزیت دندان

برای انجام کامپوزیت در ابتدا دندان پزشک دندان ها را به خوبی تمیز می کند و سپس آنها را جرم گیری می کند تا سطحی کاملا تمیز برای کار گذاشتن روکش ونیر داشته باشد. سپس دندان ها را کاملا خشک کرده تا از هرگونه بزاق و رطوبت پاک شود. بعد از انجام این مراحل جلوی دندان ها توسط مواد اسیدی متخلخل می شود تا چسباندن ونیر به سطح دندان آسانتر شود. در آخر نیز چسب مخصوص را روی دندان ها زده و مواد کامپوزیت را روی دندان ها قرار می دهند.

قیمت کامپوزیت های دندان

قیمت کامپوزیت به عامل های مختلفی از جمله حجم کامپوزیت مورد نیاز و میزان آسیب دیدگی دندان بستگی دارد.

در آخر نیز کیفیت کامپوزیت و همچنین میزان تخصص پزشک هزینه نهایی را تعیین می کند. اگرچه هزینه کامپوزیت پایین نیست ولی این روش کم خرج تر از روش درمانی دیگر مثل لمینت دندان به شمار می رود.

همچنین بخوانید: لمینت یا کامپوزیت

 

  1. شبنم گفت:

    ببخشید کامپوزیت ips بهتره یا sw+

    1. dr_farhangi گفت:

      درگیر برند کامپوزیت نباشید
      دندانپزشکتون روبا وسواس انتخاب کنید
      خود ایشان بهترین را برای شما انتخاب خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *