آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟ | تفاوت کامپوزیت و روکش دندان

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

در همین ابتدا برای پاسخ به این سوال که آیا میتوان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟ باید گفت که افراد برای اصلاح طرح لبخند خود لازم است که درک خوبی از تفاوت های بین کامپوزیت و روکش دندان داشته باشند.  در این مقاله با ما همراه باشید، نحوه کامپوزیت دندان های روکش شده را به صورت خلاصه شرح خواهیم .

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

منظور از کامپوزیت دندان چیست ؟

امروزه به منظور اصلاح و ترمیم دندان های افراد از روش های مختلف نظیر ونیر کامپوزیت، روکش و لمینت دندان کمک گرفته می شود و افراد به واسطه آن می توانند عیوب ظاهری دندان های خود را بر طرف کرده و فرم لبخند خود را اصلاح نمایند. در حقیقت در روش کامپوزیت از نوعی ماده به نام رزین استفاده می شود که بعد از اصلاح سطح خارجی دندان ها توسط دندانپزشک، به صورت مستقیم و با رنگی متناسب با دندان های شخص بیمارانجام میشود. کار فرم دهی و سفت کردن آن به وسیله نور لیزر بر روی سطح دندان ها آغاز می شود. بدین ترتیب بعد از پیوند کامپوزیت ونیر با مینای دندان شخص و پولیش آن ،توسط بهترین دندانپزشک تهران، نتیجه طرح لبخند فرد ظاهری زیبا و رضایت بخش خواهد بود.

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

منظور از دندان روکش شده چیست؟

دندانهای افراد با بالاتر رفتن سن آن ها در صورت عدم مراقبت به تدریج دچار پوسیدگی های شدید شده که در چنین شرایطی دندانپزشک زیبایی مجبور به استفاده از راه حل های دائمی روکش میشود. روکش های دندانی در جهت ترمیم ظاهر و حفظ عملکرد دندان آسیب دیده هستند. در حقیقت روکش دندان به منظور محافظت از دندان به عنوان جایگزین مناسب برای تاج آن در نظر گرفته خواهد شد؛ و بعد تراشیدن لایه مینای دندان بر روی پایه تعبیه شده جای می گیرد. بد نیست بدانید معمولا روکش دندان را از متریال مختلفی نظیر سرامیک، پرسلین، طلا و یا فولاد ضد زنگ تهیه می کنند؛ و از طول عمر و مقاومت بالایی برخوردار هستند.

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

تفاوت کامپوزیت و روکش دندان

هر دو روش کامپوزیت و روکش به منظور ترمیم و زیبایی دندان بکار گرفته می شوند اما در مقایسه این دو روش می توان گفت که روکش از جمله ترمیم های دائمی و بلند مدتی است که طی یک عملیات تهاجمی جایگزین تاج دندان پوسیده می شود و به لحاظ هزینه گرانتر از روش کامپوزیت است. در حالی که روش کامپوزیت راه حلی غیر تهاجمی بوده و تنها برای اصلاح ظاهر دندان های تیره و رنگی بکار می رود. همچنین کامپوزیت از نظر استحکام و مقاومت در مقایسه با دندان روکش شده بسیار پایین تر بوده و در هر لحظه احتمال لب پر شدن و شکستن آن وجود دارد.

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

یکی از نگرانی ها و دغدغه های افراد برای ترمیم و اصلاح طرح لبخند، این است که آیا وجود یک یا چندین دندان روکش شده به هر نحوی ممکن است بعد از استفاده از ونیر کامپوزیت روی عملکرد، هماهنگی رنگ و زیبایی دندان ها تاثیر منفی گذارد یا خیر؟ به عبارت دیگر ایا روی روکش دندان کامپوزیت انجام میشود؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که تحت هیچ شرایطی نمی توان از روش کامپوزیت برای پوشش دندان روکش شده خود استفاده کرد. علت این پاسخ را میتوان به عدم وجود چسبی مناسب برای اتصال و پیوند کامپوزیت به روکش دندان نسبت داد. نهایت طول عمر مفید یک کامپوزیت بر روی دندان های روکش شده حداکثر یک یا دو هفته بوده و به دلیل ساختار مواد شیمیایی سازنده همانند پیوند کامپوزیت به مینای دندان از قدرت چسبندگی آنچنانی برخوردار نیست.

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

راه حل کامپوزیت دندان بعد از روکش کردن

کامپوزیت دندان از نظر عملکرد، تنها برای پوشش سطح خارجی دندان بکار گرفته می شود و ضخامت کم آن قابلیت پوشش دندان روکش شده را نخواهد داشت. در چنین شرایطی دندانپزشک زیبایی از دو راه حل مختلف برای بر طرف کردن این مشکل استفاده می کنند که به شرح موارد مطرح شده در قسمت ذیل است :

  •  دقت در انتخاب و مطابقت رنگ کامپوزیت ونیر با رنگ روکش دندان فرد به منظور عدم تشخیص تفاوت های ظاهری دندان های روکش شده با سایر دندان های کامپوزیت شده بعد از فرم دهی و سیمان کردن آن
  •  تعویض روکش دندان به صورت همزمان با کامپوزیت دندان های دیگر به منظور انجام اصلاحات لازم نظیر بستن فاصله بین دندانها، روشن و یا همرنگ شدن رنگ کامپوزیت با روکش جایگزین جدید دندان

نکته : همانطور که اشاره شد؛ به دلیل عدم امکان چسباندن و پیوند، هیچ راهکاری دائمی برای کامپوزیت دندان های روکش شده وجود ندارد و دو مورد ذکر شده در این قسمت از جمله راهکارهایی هستند که در چنین شرایطی بنابر تشخیص پزشک به فرد بیمار پیشنهاد می شود.

 

سوالات متداول:

  1. آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟
  2. کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده